Utställning på Abecita








































Åh herrejösses! Höll på att glömma.

3 Feb - 8 Maj är det konstutställning på Abecita, "Kända profiler" samtidigt ställer LBS fotoelever ut i Caféet. Och min begåvade vän Ellen har också varit med och fotat för deras tema "Innanför/utanför".

Var på plats under öppningen/vernisagen. Det var en riktigt trevlig kväll, då det verkligen blev en blandning av såväl fotografer som människor på plats. Något jag verkligen kan rekomendera till alla fotomuseer är att ställa ut tillsammans med ungdomar för då får ni en variation på ålder också. Det roliga var att dessa stora begåvningar tog sig tid att prata med såväl konstgubbar, Boråsprofiler som med kulturbloggare eller Lbs-are.

Det var riktigt roligt att gå runt där, småprata och kika på alla superhäftiga foton. Och vad vore jag för kulturbloggare om jag inte hade min profesionella fotograf med mig (pojkvän) och diskussionsvän (bästa Nadja) och en massa bilder att bjuda er, mina trogna *fAnZ* på?

Det är Thron Ullberg som inriktat sig på att ge oss en annan bild av våra kändisar och resultatet är något helt annat än de traditionella då han skapar en intim kontakt med personen han fotograferar "Jag är väldigt intresserad av människor" säger han själv. Och man kan nästan se det det där intresset te sig i hans foton. 


Dan Hansson
ställer också ut sina foton som är ärliga och osminkade, han kan sin sak och hans fotografering tar inte lång tid, "man vet när bilden sitter där".

Till slut har Abecita kombinerat allt detta med akvarellmålaren Erik Hårdstedt. Här har han samlat ett gäng poträtt avbildade på ett mycket inspirerande och kreativt sätt, på ett sätt du aldrig sett en människa innan. Han har målat av såväl kända Boråsprofiler som helt vanligt folk som han hittat på sina resor.

Båda fotograferna och målaren fick vi se uppe på scen då de förklarar sin konst, och det blev Zandra Dahl som fick komma upp på scenen och representera LBS fotoutställning. Utöver det fick vi lite pausunderhållning från Rumänien (i folkdräkt!!!)

Alla elever som ställde ut kunde skriva en förklaring till sina tolkningar av "Innanför/utanför". Min kompis Ellen skrev en superfin förklaring till hennes tolkning som ni ser längst ner av bilderna; "Jag vill måla hela världen. Regn, krig och bråk; världen har väldigt många gråzoner. Med glädje från min insida, vill jag sprida färg och kärlek till utsidan."

Ni har fortfarande chansen att gå dit och kika!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback