JAG TRÄFFAR..


Den 16åriga Madelen för att snacka gymnasieval, en tjej med drömmar och visioner!

Hej Madde och välkommen till kulturbloggen (igen), hur är läget?

Hej och tack så mycket! Jo läget med mig är bra, det knallar och går som vanligt!


Du är med för andra gången, så du kanske känner dig hemma här?
Jag känner mig hemma, de är en fantastisk blogg och jag läser den så ofta jag kan, vilket gör att man hänger med i svängarna!


För dem som missade dig förra gången, berätta lite kort om dig själv!
Kort om mig de är nog att jag är väldigt pratglad och nästan alltid humöret på topp! Jag spelar teater, ser på film, sjunger och tecknar väldigt gärna! Är E.M.D. & MJ – galen, och älskar att shoppa, allt ifrån kläder & skor till små grejer som pennor & sudd!


Förra gången var det angående din dramagrupp, är du med fortfarande?

Japp, jag medverkar fortfarande i dramagruppen.


Vad håller ni på med nu då?

Just nu är vi i full rulle med att öva in ett manus. Hamlet - där jag spelar kungen Claudius, vilket gör att vi har fullt upp.


Du har ju mycket på gång nu ju! Senast vi pratade var du osäker kring framtiden, har du bestämt dig inför gymnasievalet än?

Jag är till 99,99% säker på vad jag vill gå och plugga till.


Nå, vad blir det?

Jag har valt som förstahand Estetiska - Teater på Bäckäng.


Oj! Då har du intagningsprovet nu på onsdag också, hur känns det?

Ja de stämmer, jag är lite nervös men inte så jättemycket.  Det som oroar mig mest är om jag kommer att komma ihåg min monolog och dikt när det väl gäller! Men sen så ska det bli kul att få träffa alla de andra som också ska göra intagningsprovet såklart.


Vilken taktik gick du efter när du valde monolog?

Det jag gick efter vad att jag ville välja en monolog som jag klarar av att spela och en som inte är för svår att komma ihåg! Det var viktigt att det ska var någon jag själv tycker om, som kanske är lite roligare än de andra monologerna. Sen var det bara till att börja plugga på den, faktiskt!


Sitter monologen som sten nu då?

Jag kan inte säga att jag kan den så bra som jag hade velat att jag skulle kunna den, men den sitter ändå så att jag är redo att spela upp den.


Var det svårt att lära in allt?

Svårt kan jag inte påstå att det har varit, men dock lite jobbigt att hinna med. Eftersom man har haft vanliga skolarbeten och annat, samtidigt som man har fått försöka öva in den. Om jag jämför denna monolog med mina roller i tidigare pjäser så är det inte så stor skillnad, allt liksom flyter på och efter ett tag så sitter de!

 

Nu är du ingen expert.. än! Men har du några tips till den som också ska söka till teater?
Svårt fråga, men våga! våga prata, våga stå på scenen, försök att över vinn dina rädslor så gott det går!  Sen om man skulle göra bort sig, så vad gör de? Det kommer alltid nya chanser. Sen så för att lyckas så måste man ju kunna misslyckas.  Kör ditt race och var den du är!


Har du någon aning om hur intagningsprovet kommer att gå till?

Det enda jag vet säkert är att vi ska mötas i skolans aula klockan 08:00, annars vet jag inte mycket mer än att man ska kunna sin monolog så gott man kan, kunna framföra en dikt och så ska man ha med sig träningskläder för de gruppövningarna som kommer att ske någon gång under dagen. Jag vet inte alls hur dagen är uppbyggd eller hur den slutar.  Utan hoppas på en kanondag på Bäckäng!


Finns det något du är extra nervös inför?

Det jag är mest är nervös över vet jag faktiskt inte, för att jag känner mig rätt taggad och redo för detta. Just nu i alla fall!


Hur kom det sig att det blev Estet/Teater nu i slutändan ändå?

Jag ville ju så gärna gå Estetiska - Teater sen slutet av åttan/början av nian för att kunna bli skådespelerska. Men så ångrade jag mig, för att de var många som sa att det är väldigt svårt att få jobb inom de och att man får kämpa hårt om man vill bli något stort och bara för de, så visste jag helt plötsligt inte alls vad jag skulle välja.. Och nu när valen skulle väljas så kände jag att jag måste få kunna gå den vägen jag själv vill.


Hur reagerar du om du inte kommer in?

Om jag inte skulle komma in så vet jag faktiskt inte alls vad jag ska göra..Jag är rätt inställd på att jag ska komma in, vilket är dumt eftersom de är flera som söker. Kommer jag inte in på denna linje vet jag inte vad som händer, så det jag får göra är att hoppas på att jag gör de. Skulle säkert valt något inom språk annars!


Har du någon Plan B?

Min Plan B skulle väll vara att ge inte upp hoppet, man kan lyckas även om man inte är utbildad inom teater. Min Plan B skulle väl vara att välja något språkinriktat och samtidigt ägna fritiden åt teater.


Ser du en framtid inom teater?

Jag ser självklart en framtid i teater, jag tror bara man vill, så går de! Eftersom världen är så bra på att skapa och göra film, så tror jag att i framtiden kommer det vara lite lättare att få en filmroll, jämfört med idag.


Vad är din ultimata dröm inför framtiden?

Min dröm är att få börja en karriär här i Sverige och klättra mig uppåt på karriärstegen och tillslut ha en karriär i USA's filmstad, Hollywood!  Det är första gången jag lyckas få ner den till en mening, vanliga fall när någon frågar så brukar de bli en lång berättelse av de hela, allt i minsta detalj!
Jag vill verkligen jobba med film, teater men skulle även kunna tänka mig ett arbete inom musik!


Du ska börja på gymnasiet i en helt ny stad, hur känns det?

Helt ny o ny vet jag inte om jag kan kalla den, men ny skolmiljö i alla fall. Det känns rätt gött faktiskt! Att äntligen få lämna grundskolan och ta mig ännu ett steg närmare vuxenlivet känns bra. Sen så blir det visserligen sena dagar och tidiga morgonar, fast de ska nog gå bra. De ska bara bli kul att byta miljö, men dock lite tråkigt att lämna den gamla klassen och lärarna!

 

Känner du någon som söker samma skola/linje som du?
Jag känner några som söker samma linje, vilket jag faktiskt inte visste innan allt var inskickat och klart!


Valde många efter kompisgäng eller är det en myt?

Det finns säkert någon person som gjort det, men inte vad jag vet bland mina kompisar i alla fall. Vi har verkligen valt de vi vill gå, t.ex. vi är tre tjejer som hållit ihop under högstadiets tid och alla tre har valt olika! Jag tror nog mer på att det är en myt faktiskt, det kan inträffa någon enstaka person kanske, men de flesta vågar nog gå sin egna väg, vilket är bra!


Vad kommer du sakna mest grundskolan?

Oj de jag kommer sakna mest i grundskolan är nog lektioner som slöjd, bild & musik. Sen så kommer jag även sakna klassen och lärarna jag gått med nu under högstadiet, men man vänjer sig efter ett tag, jag vet de eftersom jag är van och har flyttat runt en hel del i mitt lilla liv.Men hoppas på minst tre kanon bra år till!


Kommer du orka pendla upp till 3 timmar om dagen?

Jag älskar jag åka buss och kommer göra allt som krävs! Jag får hoppas på att det inte är en massa byten på bussen, vilket leder till att bussresan går mycket snabbare och tar inte mer än en timme dit och en timme hem. Att orka pendla är ett måste!


Finns det något du är osäker inför när det gäller ny skolmiljö?

Det finns alltid små saker man är osäker på, i alla fall de första dagarna när det gäller något nytt. Men förhoppningsvis så kommer det mesta leda till något bra tillslut!


Vad ska bli mest roligt med bytet från liten grundskola på landsbygden till gymnasieskola i tätort?
Det som ska bli mest roligt att börja gymnasiet är att få träffa nytt folk, från lite varstans. Inte bara från ett och samma ställe. Det ska även bli kul att se hur alla är och att lära känna den nya klassen och en massa mer. Hela grejen med att lämna grundskolan och få börja gymnasiet är en kul grej!


Jag önskar dig lycka till tills på onsdag, så hoppas jag att du kommer in! Har du någon du vill hälsa till eller kanske dela med dig av några visdomsord?

Jag vill tacka för att jag fick ställa upp här, och all lycka till bloggen i framtiden!

 


Kommentarer
Postat av: Madde

I like it! :)

2011-03-29 @ 17:08:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback