Konsten att se värdet i kultur





Jag har länge haft den livsfilosofi att man inte ska gå miste om något.
På inga sätt ska jag begränsa mitt liv till den punkt att jag på grund av normer eller någon slags tro inte kan ta del av de saker jag vill. Jag vill att mitt liv ska vara öppet, jag vill uppleva människor händelser och platser. Jag vill ha ett rikt liv.

Att endast vara en anonym privatperson ger inte mig alla möjligheter i världen, utan såklart är mina möjliga möjligheter begränsade. Men de är då begränsade av det liv jag lever. Förstår ni? Jag kan inte köpa mitt eget jetplan fast jag vill, varför? Jag har inte råd. En sådan sak tillexempel. Därför känner jag att av det liv jag fått måste jag göra det mesta av, jag måste se och uppleva så mycket som möjligt.

Kultur tycker jag i viss mån är just att uppleva. Att istället för en hemmakväll främför datorn gå och lyssna på något föredrag, läsa en bok eller bara vistas på en plats gör att livet tar en ny vänding. Det hänger något. Kultur som också är så tillgängligt och ofta bra för plånboken ger alla en chans att ta den av kulturens kunskap, för kultur är kunskap på många sätt. Men kultur ger också möjlighet till möten, nya upplevelser, nya tankar och nya människor.

Att ha kulturevenemang gör friheten till alla att komma om de vill, vilket gör att olika människor samlas på en plats. Inte bara har alla samma intresse, men alla är nyfikna och öppna. Alla där är för att lyssna, ta till sig och utvecklas.

Varför ungdomar ska engagera sig i kultur finns inget svar på. Jag kan inte ge det svaret, man måste på något sätt hitta det svaret själv. När man hittar lusten och viljan av sig själv och gör sina egna val så känner man sig inte bara i kontroll utan då går man in för det med en helt annan inställning.

Jag är inte här för att pracka på någon kultur eller tvinga någon till att prova. Jag vill hellre väcka en nyfikenhet, eller skapa en tanke. En nyfikenhet till att se vad som finns. Hur gör jag det?

På något sätt vill jag ju fylla begreppet kultur hos en ungdom med nytt värde. Jag vill få dem att hitta värdet själva. Det behöver inte vara en ny kunskap, utan mer se denna kunskap som något värdefullt eller se det på ett annat sätt. Film har alla tittat på, det tillhör kultur. Filmfestivalen är ett perfekt kulturarrangemang att gå på om man känner att intresset finns.

Det jag menar är att ungdomar har ofta alla svaren på vad kultur är. Men tack vare fördomar om kultur så har kulturbegreppet begravt sig i "orka" -delen av ungdomshjärnan. Jag vill plocka fram kulturen ur hjärnan på er samtidigt binda ihop begreppet med saker ni egentligen tycker om och sysslar med. Jag vill visa er sambandet!

Jag vet ju att många av er går runt med en talang, vare sig det är att rita, måla, skriva, teckna, sy osv. så gör ni inget med den. Många av er saknar också vänner som förstår ert intresse, och många av er vill träffa människor som är lika engagerade som ni. Jag försöker hitta en drivkraft hos andra människor, för att sedan visa er hur andra har vågat. För att på något sätt hitta den där ljusglimten av mod och inspiration att våga ta steget och kontakta musikskolan och börja med piano. Eller gå på en festival och dansa till din favoritgrupp.

Kultur är mycket. Frågade en person idag frågan "Beskriv kultur med tre ord". Jag hade då inget svar på de, men det har jag nu. Kultur är kunskap, det är gemenskap, det är engagemang och kreativitet. Det är passion och det är drivkraft. Det är roligt och intressant. De utvecklar och inspirerar, de får oss och vår förståelse att växa.

Det var lite fler än 3 ord va? Har aldrig varit duktig på att formulera mig kort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback