JAG TRÄFFAR..


Sandra Thorén. En fantastiskt levande, optimistisk livsnjutare som är inne på sitt nittonde år på jorden.

Hej Sandra! Och välkommen till kulturbloggen, hur är läget?

Hej, och tack! Jo, det är riktigt fint faktiskt.

En liten fågel har viskat i mitt öra att du håller på med mycket på fritiden? Berätta, var
inte blyg nu.
Jag har fullt upp, haha! Håller på att spela in en CD-skiva, vilket är mitt projektarbete, och kommer fota och designa omslag till den. Så det blir en hel del skrivande, både låtar och poesi. Jag sitter på Viskan alldeles för mycket och fikar, handlar kläder, går på krogen och kollar på film.
Eftersom vi i genom skolan har tillgång till fotostudio så är jag mycket där, och jag fotar även mycket utomhus och hemma. Jag jobbar också på Nelly tillsammans med fina Siri Vikman och Sanna Tranlöv. Tillsammans med dom hjälper jag till och ritar kläder till deras nya kollektion Nelly Trend, som för övrigt släpps i Februari. Hur kul som helst!

Jag har ju självklart kollat upp bakgrundsfaktan. Du är väldigt duktig på att illusterar
och pilla med Photoshop. Hur kommer det sig?
Haha, först och främst: tack så mycket! Jadu, jag brukar skylla på för mycket fritid. Jag har alltid varit intresserad av form, färg, design med mera, allt som har med kreativitet att göra i princip. Jag har alltid målat, fotat och tecknat väldigt mycket.
Eftersom jag började fotografera så var det nästan en självklarhet att börja pilla med bilderna i Photoshop, och det lärde jag mig genom att göra fel. Jag körde i princip tryck-på-allt-som-går-att-trycka-på metoden. Jag kollade upp tutorials på internet och bara satt och pillade med programmet. Illustrator testade jag på när jag började pilla med Photoshop, men jag förstod verkligen ingenting så jag struntade i det programmet tillslut. Det var nog inte förens nu i gymnasiet när vi fick lära oss hur programmen funkade, och det visade sig att Photoshop och illustrator är väldigt lika, så det tog inte lång tid innan jag lärde mig det också. Dom flesta av Adobes program är väldigt lika – lär du dig ett kan du oftast klura ut hur dom andra funkar också!

Ge mig och läsarna de bästa Photoshop tipsen, fram med dem bara!

Mitt absolut bästa Photoshop tips är att öppna upp en bild och sedan testa ALLT. Alla verktyg, alla inställningar, alla effekter, allt, allt, allt! Googla på ”Photoshop tutorials” på internet. Ett annat tips är att gå in på http://www.deviantart.com, det är en internationell sida med massvis med inspiration och även tutorials gjorda av riktiga proffs!

Jag missade din dansuppvisning, för alla andra som också gjorde det, berätta om dansen, hur går det?

Det går bra! Jag började ju dansa när jag började i gymnasiet, och har hunnit dansa hip hop, streetdance, locking och lite popping, men just nu kör jag på modern fridans. Det är riktigt svårt, men det är också sjukt kul! Rekommenderar verkligen alla som läser det här att testa på någon form av dans, för det är verkligen den roligaste formen av träning.

Nu sandra, nu blir det prestationsångest. Jag vill veta ditt absoluta musiktips!

Åh, svårt! Jag lyssnar ju verkligen på precis allt från Slipknot till Bon Iver, men jag har självklart favoritlåtar. Just nu gillar jag:
- Knocked Up med Kings Of Leon. Både versionen med och utan Lykke Li!
- Home med Edward Sharpe & the Magnetic Zeroes
- Skinny Love med Bon Iver
- Ingenting + Ingenting med Babian
- Underground med Broder Daniel
- Island med The XX
- Let's Go Surfing med The Drums
- Ceasar med I Blame Coco & Robyn
- Cherry Bomb med The Runaways
- Lust For Life med Girls
Och jääääättemånga fler! Bästa sättet att få reda på vad jag lyssnar på är nog att lägga till en av mina spotify-listor, så här är en länk: That I've been dreaming of ever since, ever since

Du har en grym stil och en galet bra inspirationskälla, men vart fan hittar DU din inspiration? Vad är de hemliga receptet?

Tack! Det är 2 dl fotografier, 3 tsk konst, 5 dl galenskap, 1,5 dl tv-spel, en matsked filmer och 3 dl musik. Blanda försiktigt i en bunke till en ojämn smet och rör sedan ner en rågad kopp med olika bloggar och 3 dl utav din egna personlighet. Häll upp i form och grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ungefär en kvart. Låt svalna och strö sedan över en blandning av mod, människor du sett på stan och lite extra galenskap. Färdigt! Avnjutes gärna till Coca Cola.

Och för er som inte har några bloggar eller hemsidor liggandes hemma tänkte jag, snäll som jag är, att tipsa om några!
http://bananaspoon.blogg.se – VÄRLDENS BÄSTA BLOGG! Ärligt talat...
http://leloveimage.blogspot.com/ - Fina texter och bilder om kärlek. Som hon själv beskriver den: ”Dedicated to love. the good, the bad and the unknown.”
http://lefashionimage.blogspot.com/ - samma bloggerska som ovan, men här handlar det om mode! Kläder i massor.
http://igorandandre.blogspot.com/ - Så otroligt fina illustrationer, en blogg att bli kär i!
http://fuckyeahskinnybitch.tumblr.com/ - Väldigt blandade fina bilder.
http://alltheprettybirds.blogspot.com/ - En streetstyle blogg, väldigt bra!
http://hardtoexplain79.blogspot.com/ - Fylld av fina och inspirerande bilder.
http://mybrandnewobsession.blogg.se/ - Svensk tjej som bloggar sällan, men hon är så snygg att man förlåter henne ändå.
http://imfancy.blogg.se/ - En annan svensk tjej, och här säger jag bara WOW. Kolla själva så förstår ni.
http://www.fulheten.com/ - Roliga ful-söta illustrationer.
http://thebeautifulsoup.com/ - Fylld med bilder på otroligt fina rum och lägenheter, får mig att vilja köpa ett hus bara för att kunna inreda det.
http://www.deviantart.com/ - Hemsidan jag nämnde innan! Här finns allt och lite till – flashfilmer, teckningar, foton, musik, poesi. You name it.
http://stureplan.se/bloggar/rebecca – Rebecca Simonsson, den svenska nattklubbschefen som ligger på samma plan som Lady Gaga och Robyn när det gäller mode – vågat, hemmagjort och ASHÄFTIGT!
http://365days.devote.se/ - Två svenska systrar som bor i det finaste huset i världen, och dessutom har väldigt fina kläder.
http://sannaknows.blogg.se/ - Snygga Sanna Tranlöv som jag jobbar med. Hon är stylist på Nelly och vi gör Nelly Trend tillsammans, behöver jag säga mer?

Det här är bara några av dom bloggarna jag kollar in, och även om dom flesta har något att göra med kläder så inspirerar dom mig till både min musik, mina foton och mina illustrationer. Så även om du kanske inte är så modeintresserad, ge dem en chans!

Jag vet att det inte hör hit. Men vad är it-grejen i vårmode-djungeln?

Några av dom största trenderna är utsvängda byxor, ”blockfärger” (alltså enfärgade plagg, gärna kombinerade med oväntade färger på resten av plaggen som t.ex. lavendellila + turkost + rosa), spets, punkiga kläder, jeanstyg, genomskinliga byxor och maxikjolar, taxklackar, 70-tals inspirerade kläder och färgen gult!

Om du bara fick ha på dig en outfit tills döden skiljer er åt, vilken skulle de bli?

Jag skulle ha svarta jeans, vit sliten oversize tshirt, mitt stora silverhalsband (som för övrigt väger flera ton, för dom som ville veta) och en svart kavaj! Varför? För att det är enkelt, snyggt och går att ha både om jag ska ut och dansa, gå och jobba eller fika med vänner.

Mode blir ju lätt ytligt. Hur väger din personlighet upp det ytliga, hur är du?

Oj, haha! Det är så svårt att beskriva min personlighet men jag ska försöka. Jag är extremt positiv, oftast full av energi. Jag är kreativ och jag har världens sämsta humor, men på ett bra sätt. Jag är helt galen (det är alla bra människor) och jag är väldigt spontan. Jag skäms nästan aldrig, och jag har väldigt lätt för att prata med nya människor. Jag är väl ganska snäll och jag ställer alltid upp för mina vänner, oavsett vad det gäller! Min svaga sida är väl att jag litar lite för lätt på folk. Gud vad svårt det här är, men jag tror det här är en kort och någorlunda bra presentation av mig!

Okej låter bra. Men om jag ringer upp dig om 10 år, vart hittar jag dig då?

Du hittar mig i Göteborg eller i Borås i min stora, ljusa lägenhet med walk-in closet och balkong, där jag på dagen sitter och designar kläder, illustrerar eller jobbar med något som jag älskar och tjänar massor pengar, och på kvällarna har förfester och mysiga hemmakvällar med mina fina vänner.

Till slut vill jag ha en experts råd, här är min illustration, vad tycker du jag ska jobba på?

Haha, gud så fin! Mitt råd skulle vara att försöka öva på anatomi, titta på hur människor rör sig, titta på bilder, och försök att inte göra streckgubbar! Det är det värsta man kan göra. Bygg upp människor och kroppar genom olika former, man kan måla upp vad som helst genom att använda fyrkanter och cirklar som bas!

Man tackar! Kulturbloggen sponsar dig med en resa till Thailnad, vad läser du helst på semestern?
Först och främst - AWESOME! Jag skulle nog inte läsa om jag åkte till Thailand, jag skulle gå på stan, göra massor med utflykter, snorkla, sola och dricka lite för mycket alkohol, men okej då! Jag måste ju göra något på planet dit. Jag läser inte så mycket böcker nu för tiden faktiskt. När jag väl läser så läser jag tidningar som Bon, Elle, Vogue och Nylon, och då kollar jag mest på bilderna haha! Men om jag ska läsa en bok så läser jag ”Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra)” av Martina Haag om jag vill läsa något lättläst, annars läser jag saker som Narnia-böckerna eller Harry Potter.

Nu var det ju faktiskt kultur vi skulle prata om. Vad har du och kultur för relation?

Sant! Nästan allting jag håller på med har något med kultur att göra. Konst, mode, musik, design, foto, internet, tv-spel... Så ja, om kultur var en person skulle vi vara gifta.

Jag säger kultur och du säger..?

Kreativitet! Hm. Kultur är ju så himla brett, men som jag skrev innan - konst, mode..

Vad skulle krävas för att du verkligen skulle bli superintresserad av kulturlivet i just Tranemo Kommun?
Jag är ju faktiskt aldrig i Tranemo nu för tiden – men om Tranemo kunde ha något event liknande FashionDAYS i Borås eller börja ha någon sorts utställning där foto, mode och teckningar/målningar visades upp med lite olika live band som spelar, och lyckades göra det till något roligt, då skulle jag faktiskt tänka mig att gå dit – och eventuellt visa upp lite av mina egna grejer, haha.

Jaha. Nu glider intervjun mot sitt slut, något du vill säga till mina miljontals läsare?

VÅGA LEV MER! Våga färga håret blått om du vill det. Testa nya saker. Köp onödig skit. Klipp av 25 cm av ditt hår, det växer ju ut igen. Lägg lite för mycket pengar på ett par skor. Drick lite för mycket. Prata med människor du aldrig träffat innan. Klä dig i helt galna kläder. Tatuera dig. Flytta hemifrån. Gör det du känner för, när du känner för det! Släpp taget om allt det säkra – om du aldrig satsar något kommer du aldrig att vinna något heller. Jag menar, du vinner ju inte en miljon på skraplotter om du inte först köper en lott, eller hur?

Hälsa till någon kanske?
Haha! Ja! Hej Nadja, Hanna, Ylva och mina bloggläsare som kommer gå in hit och läsa den här – Hej till alla som faktiskt läste igenom hela vägen hit ner helt enkelt!


TYCKER NI OCKSÅ DENNA MÄNNISKAN ÄR STÖRTSKÖN? KOLLA IN HENNES BLOGG!
http://bananaspoon.blogg.se/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback