JAG TRÄFFAR..


Supercoola Mango för att snacka allt från kultur och allt vad det innebär!

Hej Maria, och välkommen till kulturbloggen. Hur är läget?
Hej! Är väldigt trött men sitter fortfarande i skolan (18.32) och lär nog sitta här tills det blir natt. Men det är kul!

För dem som inte vet, vem i hela friden är du?!

Jag är ganska liten en tjej på 19 jordsnurr som oftast är väldigt glad och skrattar åt det mesta. Just nu längtar jag till en mysig spelning som äger rum i övermorgon!
 
Vad sysslar du med på fritiden?
På fritiden så umgås jag med vänner och lagar mat. Eller äter. Eller handlar mat. Men annars så gillar jag att dansa och pyssla. Sitter kvar i skolan väldigt mycket, that's how i'm rolling!

Du är vegetarian, men varför?
Vet inte om jag ska skratta eller sucka? Jag ler för att många verkligen tror att jag är vegetarian men suckar för att jag känner mig så dålig för att jag inte är vegetarian. Men. Bara för att jag inte är vegetarian så betyder det inte att jag äter kött varenda dag, varenda måltid. Tvärtom. Men det är en sak jag är intresserad av och strävar efter! 
 
Men saknar du aldrig en riktigt fet hamburgare från Mcdonalds?
Verkligen inte. Mår alltid dåligt efter att jag har käkat en. Men fiskburgarna är väldigt ok där i nödfall!
 
Om du vore ett djur, i vilken form skulle jag intervjua dig i då?
Jag hade varit en söt kissemisse som bor hos en snäll ensam tant eller en familj med tio barn. 
Om jag inte hade varit en katt hade jag varit en sengångare, chilla chilla och le.
 
Jag har följt din blogg sen tidens begynnelse, varför tror du man fastnar för dig?
Har du? Pinsamt! Ingen aning egentligen? Kanske att jag brukar variera mina inlägg väldigt mycket men ändå inte. Jag bara är jag. 

Beskriv din personlighet!

Jag gillar färger och är väldigt omtänksam. Bryr mig kanske för mycket om andra människor omkring mig men jag tror på karma! Låter töntigt men jag är nog en såndär "easy going" person! 

Låter sjukt bra. Hur ska man våga vara sig själv?

Man bara måste! Gör det du vill! Tyck det du vill! (bara det inte skadar någon)
Det tog mig ungefär 16 år innan jag fattade vem jag var, vad jag tyckte om och inte tyckte om. Annars har jag varit väldigt osäker i mig själv och bara velat vara som alla andra. När man vågar vara sig själv och tycker om sig själv, då kan andra personer tycka om dig.

Vad gör dig unik då?
Alla individer är unika! Dock vi har ett väldigt ytligt tänkande, tyvärr. Men ja, jag försöker att inte bry mig så mycket om rätt och fel eller vad som är inne eller ute. Jag tror att personer utvecklas i samband med alla händelser som sker i livet och jag har väl haft "turen" i att vara med om ett par saker. Resor är ett exempel!

Har du några tips på hur man hittar sin personliga stil? 
Det ska kännas bra i magen helt enkelt! Men hitta en najs inspirationskälla, kanske en tidning eller ett band. Finns tusentals inspirerande bloggar och glöm inte alla människor omkring dig!
 
Du har ju en galet snygg och unik stil, under vilken sten hittade du den?
haha gudars, tack!
 
Om man känner sig inspirerad av din stil, vart ska man köpa sina kläder då?
Jag är en sådan som kan hitta saker i nästan vilken butik som helst. Allt från Dressman till Tophop. Men för det mesta så har jag på mig second hand plagg och reaplagg. Om inte kläder jag snott/fått av vänner/familj.

Inte bara en grym stil, utan en suverän musiksmak. Vad lyssnar du på?
Just nu har jag ingen koll på "ny" musik, förut spenderade jag tid på att finna nytt att lyssna på men just nu är jag väldigt bekväm med det som redan finns framme.
Bästa låten just nu: Mighty Mighty - Moko 

 Vad skulle livet vara utan musik?
Ingenting! Tänk om man skulle vara döv.Vad ska man dansa till? Vad ska man plugga till? Vad ska man diska till?
 
Du är en av få som föredrar skivor istället för musik i digitalform, hur kommer det sig? 
Det är en helt annan känsla att öppna ett skivfodral och kika i boken man kan få med ibland.  

 Finaste skivomslaget?
Världens svåraste fråga! Finns nog tusen till fina.
- Best Coast
- Panda Bear - Person Pitch 
- Santogold
- Studio - Yearbook 2

Du känns även som en festivalmänniska. Nu får du några meningar på dig att försöka 
omvandla mig till en festivalmänniska! Tycker mest det känns trångt och lerigt..
Jag har bara varit på två "riktiga" festivaler. Men. Att träffa så många härliga människor! Och ha så kul med dina vänner samtidigt som det är döbra musik på scenen. Sedan så är det något speciellt med festivalkläder.

Vad förväntar du dig av 2011 musikmässigt?
Jag har inte så höga förväntningar för jag blir alltid så besviken annars! 
Men underbart att Toro y Moi ska släppa nytt. Och Radiohead, de måste fixa en turné också!
Konsertmässigt har jag inte planerat så mycket än. Det är skönt att ta saker som de kommer.

Blir det några festivaler, och i så fall vilka och varför?
Väldigt konstigt att jag inte känner någon festivalshets än trots att många redan har köpt biljetter.
Om jag skulle iväg på någon så skulle jag helst vilja gå på någon utomlands men Emmaboda duger gott och väl. Way Out West gör väl en aldrig besviken?!

Nu till kultur. Vad har du och kultur för relation?
Kultur är kult! Vad hade världen varit utan kultur? Men vad är kultur egentligen?
Iallafall det jag tänker på som kultur; mat, musik, filmer. litteratur, foto och konst. Det är underbart att Sverige är mångkulturellt också!

Vad skulle det, av din kommun krävas för att du skulle bli superengagerad i

deras kulturliv?
En bra kommunikation och möjligheter. Att man ska få mycket hjälp med att arrangera saker och att det ska vara möjligt. Sen att befolkningen uppskattar det man gör är också jättejättejätte viktigt för mig.

När läste du en bok senast, och vilken var det?
Gudars! Jag minns inte den boken jag läste ut senast. Men jag har precis börjat bläddra i "Hyperactivitypography", den är så fin!

Hur ofta besöker du ditt lokala bibliotek?
Någon gång i månaden. Förut var det mycket oftare då jag och min bästis försökte gå dit ofta.

Gör du något för att stötta den svenska kulturen?
Jag rullar köttbullar (not). Vad är den svenska kulturen? Midsommar? Det firar jag knappt. Julafton? Det firar jag inte heller. Jag vet inte riktigt, nu känner jag mig så himla osvensk. Jag har läst Svenska C! Men annars så stöttar jag svensk musik väldigt mycket.
..Dalahästen är fin.

Jag säger kultur och du säger..?
KULT!
 
Vad har du stött på för fördomar om kultur?
Jag kan ju lätt medge att jag har blivit smått äcklad av begreppet den "svenska kulturen" men det är ju sverigedemokraternas fel. 

Varför? Och stämmer det du hört?

Sverigedemokraterna har ju så himla jävla fel. Blir så arg! Vad vore Sverige utan mångkulturen?!

Varför tror du att kulturen i Sverige är så underskattad, både ekonomiskt och socialt?
Socialt tror jag att vi bara inte tänker att vissa saker är kultur utan vi bara diggar det. Det är mycket som är ekonomiskt underskattat men kanske för att vissa anser att vissa typer av kultur är lite väl flummigt/oseriöst?

Men du, tillbaka till dig. Om vi blickar 100 år framåt i tiden, vad vill du bli 
ihågkommen för?
Helst något jag har skapat! Men det hade varit fett att bli ihågkommen för att blivit hur rik som helst och hjälpt behövande människor och gett alla kids en vettig utbildning. 

Om du vore en bajamaja, på vilken festival skulle man kunna bajsa på dig?
Om jag skulle bli nerbajsad och nerklottrad på ett ställe så hade jag nog valt way out west. Det är ju lite fräschare där!
 
Vad är det bästa med ditt liv?
MAT!! Men det är också najs att se att saker går framåt, det händer alltid någonting!

Om du vore en låt, vilken skulle du vara? 
Chocolate girl - animal collective!

Och till sist Maria, vill du hälsa till någon av mina miljarder läsare?  
Jaaa hej hej alla! Kramas mera! Ät meeera! Våga meeera!


Kommentarer
Postat av: Mawe

En snygg design du har fått ihop! :)

2011-02-24 @ 11:50:15
URL: http://matildastandoft.blogg.se/
Postat av: Abdullahiseline

I came upon this site a while back, I love it. It is great for anyone who interested in this subject. It is in my favorites. Thanks, you done a superb job!

2011-05-25 @ 18:02:32
URL: http://abdullahiseline.blogbloc.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback