Kulturkrock

Jag är personligen väldigt intresserad av kulturkrockar. Eller helst av allt njuter jag lite av att stå vid sidan om när en sådan sker.

När jag var liten så hade jag inga syskon. Det ständiga tjatet från släktingar på besök "Vill du inte ha en lillasyster?" "Säg nu till pappa och mamma att du vill ha en lillebror" fick mina små öron att blöda. Istället fantiserade jag (hemskt nog) om hur det skulle vara att få hem en mörkhyad, gärna från Afrika då. En dag bad jag mamma och en afrikan.Istället för att strunta i vad jag sa och vända på klacken såg hon frågande på mig och frågade "Varför?" och då svarade jag med en lång suck och himlande ögon "Men åh.. för att få visa dem vad en microvågsugn är såklart".

Dumma mamma. Att hon inte fattade med en gång.

Någonstans i mitt inre ville jag se hur de facinerades av vår micor. Jag skulle inte stanna där. Men också lära dem mitt Pippi Långstrumpsspel på datorn och kanske lära dem hur man damsuger också.

Ni måste kolla på denna video, det är en oder. Det är en kulturkrock när några killer från Sudan får åka till USA. Till en början är det ganska lustigt när de får smaka på chips och se jultomten. Men när de själva får beskrva upplevelsen mot slutet får man en tankeomställare. Vilken kultur är egentligen "bäst"? Den med munkar, chips och grejer eller den utan men med en mer intim människorrelation? Värt att tänka på.

KOLLA:
http://video.nationalgeographic.com/video/player/movies/god-grew-tired/cultural-differences-ggtu.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback