7 dagar, 2 böcker



Ber om ursäkt för mina dåliga cambilder, har inget annat just nu


Kikade genom bokhyllan lite snabbt innan förra veckans avfärd till Finland. Letade efter något att läsa under diverse dagar i sol och i väntan på nästa flyg på flygplatsen.

Ryckte åt mig två av de ända olästa böckerna jag hade kvar. Jag kör på en köpa-mer-än-jag-behöver -taktik som gör att när läslusten blir olidlig och biblioteket inte är inom räckhåll så ska de alltid finns något hemma. Som ett eget lager.

Vingklipp ängel - Berny Pålsson

Kvinnan utan egenskaper - Niklas Ekdal

Det må jag säga att min bokintution är otroligt bra. Båda böckerna var så där riktigt bra att man vill att hela världen ska läsa dem!

Vingklippt ängel är en sådan bok som kryper under skinnet och stannar kvar där. Jag gick flera dagar efter att jag läst ut den och verkligen funderade. Jag blev så oerhört beröd av hennes historia och visste inte riktigt vad jag skulle göra av alla tankar. Tänka och glömma, eller skriva ner dem. Så jag satte mig faktiskt och antecknade de spontana tankarna som jag hade.

Jag beundrar hennes skrivande så mycket just i hur detaljrikt hon har kunnat återberätta hennes mest mörka sunder i livet. Hur hon har hittat ork att genom ord återuppleva allt och verkligen hitta träffande ord som beskriver det hon varit med om. Jag förstår samtidigt att det inte finns tillräckligt med ord i världen för att få mig som läsare att förstå, vilket gör att det känns så hemskt när jag redan blev så skakad över det jag såg.

Jag kan inte annat än tänka att denna bok måste varit en stor hjälp till människor i samma situation. Den handlar då om Berny Pålsson som från barnsben lider av en psykisk sjukdom, hon har ett enormt självskadebeteende och hon hör ständigt demoner som styr hennes liv mot en ganska säker död.

Jag kan inte förstå hur en person som hon, som var så säker på att döden är den ända utvägen till slut kunde vända på det till något bättre. Det måste verkligen vara en vilja som inspirerar andra men som också samtidigt visar att det finns något värt att kämpa för.

Men viktigast av allt. Att det faktiskt går att bli frisk.

Hon hittar till slut kärleken och livsviljan som gör att hon för första gången vill bli frisk. Även fast världen utanför mentalsjukhusets väggar känns farliga och otrygga. Men hon kommer klara det, för hon har klarat allt det som hänt innanför.

Niklas Ekdals bok om kvinnan utan egenskaper är en roman. Min relation till romaner är inte lika stark. Skrev om denna boken innan då jag hade slutet kvar.

Jag vill inte gå in så mycket på denna då den består av en mordutredning och massa annat som jag tycker var och än ska på pussla ihop själv. Men jag måste säga att Niklas Ekdals otroliga research och kunskap berikar boken och jag blev glad över att inte bara få en stunds njutning av den, utan också en och annan ny vetskap om sådant jag inte hade en aning om tidigare.

För att vara en man så skriver han otroligt opartiskt till skillnad från alla de Stockholm-Noir böcker jag läst mig igenom. Han lyckas gå in i de kvinnliga karaktärerna och bygga upp personligeheter kring dem vilket gör att man lär känna dem bättre. Han lyckas även få med massa typiska kvinnliga detaljer som försträrker karaktärernas trovärdighet vilket jag tycker är otroligt bra!

Tummen upp för dessa böcker. Nu har jag 8 nya som väntar på mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback