Mer jul, ge mig mer jul. Eller?!

Hej fanz!


Bild tagen ifrån Svd.se


Från att gå från något så litet som en bebis i en krubba till det här: porslinstomtar, julpapper, chokladkalender, glögg, julgranskulor, pepparkakor, chokladaskar och julmust. Julen måste vara den mest påkostade högtiden och men även den mest uttjatade?
 Vart du än går så finns det glitter, samma jullåtar och de där jävla porslinstomtarna. Även fast det är samma gamla visa varje går, så är det samma eviga hysteri kring den. Det finns inte en enda tidning som inte skriver sida upp och ner om julklappar samtidigt som varje dietist i landet skriver om hur du överlever julbordet.
Allt från toapapper till fiskgratäng säljer som smör, så länge det står god jul på. Varje år kommer det en ny julskiva, men med samma låtar som spelats på radio de närmaste tjugo åren men nu är det Måns Zelmerlöw som sjunger istället. I varje kö du står blir du påtvingad pepparkaka. På alla fik finns det torra lussebullar och glögg. Istället för vanliga filmkvällar kallar man de nu glöggfester. På facebook skrivs det om julmust och pepparkaksbak. Över allt blir du attackerad av julen. Överallt är det jul. Du kommer inte undan. På trisslotter så sitter en tomte i hörnet. På gatorna hänger de stora julljus. På torgen sitter en farbror i billigt lösskägg från Rusta med barnen i famnen. Ungar knackar på och säljer jultidningar som ändå bara innehåller billigt pyssel som du får för bråkdelen på Ullared. Jul, jul och jul överallt.
Man vill tjäna så mycket pengar på Jesus som möjligt. Hans födelsedag. Hans uppståndelse. Allt som handlar om Jesus kostar pengar. Från kollekten i krykan till julstressen inne på BR leksaker. Plånboken för svensken blir allt tunnare och tunnare, och högen under granen blir allt större och större. År efter år slår vi rekord i julhandeln, och även när lågkonjunkturen står och knackar på dörren så ska klapphögen under granen höjas en ribba. ”I år köper vi inte så många julklappar” brukar vara Svensson-filosofin ändå köpte vi ”upplevelser”, som var år 2009 årets julkapp, för 59,5 miljarder kronor enligt SCB. 59, 5 miljarder, det är en eller två ”upplevelser” det!
Förra året meddelade Handels Utredningsinstitutet att i år mina damer och herrar ska vi köpa spikmattor för hela julklappsslanten, som då blev årets julklapp.
Men i år ska vi ännu en gång slå på stort, då iPaden har fångat vårt intresse och därmed blivit utsedd till årets julklapp. Medan uteliggarna står i julbords kö och småbarnsmamman inte har råd till en julgran ska vi runt om vi våra stugor pilla på våra iPads för 8000 kronor.
Vi måste hela tiden slå förra året. Kanske är det för att julen är densamma varje år, vi måste göra nått för att förnya det? Vi måste komma på nya sätt att sälja pepparkakor, nya julklappar, nya jullåtar. När tar det slut? När är gränsen nådd? Den gamla låten av Adolphson och Falk ”Mer jul” stämmer inte längre, jag förstår inte riktigt, hur kan det bli mer jul än såhär?

 

 


Kommentarer
Postat av: Tomtom

Du har helt klart rätt om att julen är överskattad.. vi människor uttnyttjar alla högtider för att sälja på massa skit till alla. så är det och så kommer det förbli ett bra tag framöver.Om jag ska vara seriös det enda jag ser fram emot i jul är nog maten..inget annat intresserar´mig okej det kanske är kul att umgås med vänner och familj

men det kan man ju göra resten utav året med varför ska det vara så speciellt vid jul? Vad anser du om nyår?

2010-12-08 @ 19:48:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback