Det här med ord

Sitter helt spontant och tänker på ord. Det finns flera svenska ord som jag förknippar till ett eller annat på olika sätt. Främst har jag en ironisk inställning till ord som tuff, fiffigt, kaxig, cool och häftig.

Jag vet inte vart denna inställning grundar sig men jag skulle gissa på att alla dessa ord på något sätt beskriver något på en väldigt barnsligt och komiskt sätt. Väldigt 90-tal.

Kommer ihåg de födelsedagskort mina vänner fick av sina föräldrar, "Till en cool tjej" eller "Till den häfftigaste tjejen". Sånt skrattar jag högt åt nuförtiden, för hur är en häftig tjej? Tuggar rosa tuggumi och har priatbrallor? Och en kaxig tjej, är det hon som säger "orka" och "och" till sina föräldrar och sedan springer dramatiskt till hennes flickrum där hon gråter hejdlöst till tonerna av Darin eller Justin Biebers stämma? Eller?

Sånt här tycker jag är ytterst roligt.

Har ni ord som ni förknippar med något speciellt?

Samtidigt glider detta ämne lätt in på dagens ungdomar. Jag har komit till den punkt i min ålder att jag stolt kan tala om dagens ungdomar utan att på något sätt förknippa mig själv till denna föraktfulla grupp. Min barndom och ungdom är ljusår ifrån den som regerar nu. Idag gråter man till EMD och Justin Biber, sminkar sig, exprimenterar med hårfärg och pussas med killar.
Medan på vi på vår tid, skrattade tills colan sprutade ur näsan, vi bytta bokmärken, lyssnade på markolio, hörde talas om MP3 (kommer ni ihåg sånna) i sexan och blev intrucerade till plattången i sen tonår. Vi var med när lunastorm skapades och vi bevittnade första msn.

Kort sagt kan jag säga att på min tid, då koncentrerade vi oss mer på att vara lyckliga. Vi sket i hur vi såg ut och hur andra såg ut, bara vi hade roligt. Den tiden saknar jag mest.

Idag ser jag ett helt annat mönster bland ungdomar, speciellt i åldern 10-14. Då jag inte viste vad mascara var och hur sex fungerade och vågade absolut inte svära.

Men som allt annat. Utvecklas vi. Det är livets och världens gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback