Marocko del 3?








































Att jämföra kulturer gör att vi själva kan se så väl bristerna som fördelarna i vår kultur. Men eftersom jag under
min uppväxt endast genom omgivningen jämfört vår kultur med de ”fattiga barnen i Afrika” och ”den hemska kvinnosynen inom islam” har jag aldrig insett vår kulturs egna brister, eftersom jag alltid fått jämföra den med något uppenbart sämre. Jag har då aldrig stött på positiva sidor hos andra kulturer, inte så där ärligt och rakt på sak. Vilket gör att när jag nu studerat andra kulturer kan hitta verkliga brister hos oss som verkligen ifrågasätter vårt levnadssätt och oroar mig. Det som oroar mig mest är att, finns det fler som har samma tanke som jag? Eller var detta bara jag?


Hela ”stackars barnen i..” – filosofin har hindrat min hjärna att under mina snart 19 år kritisera hur vi lever och faktiskt se de fina i kulturer samt religioner som vi annars så hårt stämplar som fel.


Vad som är rätt kultur och inte är något som min hjärna funderat mycket kring det senaste året. Vi här uppe i norden vill gärna lära andra kulturer att leva som vi, vilket i min hjärna underförstått översätts till att vi anser att vårt levnadssätt är fläckfritt, rätt, och tillräckligt bra för att läras ut till andra.


Vi om någon har stora brister i vårt materialistiska karriären-är-allt samhälle. Det finns så mycket fint hos de andra kulturerna som jag tycker DE borde lära oss.


Marocko var på många sätt bra för mig. Inte minst fick jag vila upp mig och njuta av fina vänner. Men samtidigt fick jag svar på en hel de frågor. Deras livsstil verkar så underbar, visst har de också brister men vem har inte de?


Hela grejen med att pengar inte är allt, även om man hade det bättre ställt så var det inget speciellt med det. Hela grejen men att alla går hem från skolor och arbeten för att äta middag tillsammans hemma. Hela familjen först grejen. Hela deras livsfilosofi verkade gå ut på att ta vara på dagen, varandra och naturen. Och hur bra är inte det?


Jag tror att vi skulle kunna få ut mer av varandra, lära oss och förstå bättre om vi istället valde att fokusera på rätt saker hos andra kulturer; med det menar jag självklart de positiva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback