Marocko del 2


Ett tvättäkta Marockanskt vardagsrum. Vi besökte alltså vår nyfunna vän Ussefs familj. Lite skillnad om vi jämför med våra IKEA-vardagsrum?

Från ingenstans fick alla prova var sin av deras inhemska vardagsplagg. Misstänker dock att dessa som vi fick prova var lite av de finare slaget. Kvinnor/män går offtast runt med denna klädsel varje dag.

Sedan kom de ut med en liten keramikskål med kål/eld i. Sedan la de på någon slags krydda på den och hela kalaset fungerade då som en slags doftljus á la Marocko style. Detta skulle man sedan lufta sina klänningar med.

Pappan i familjen sa även att de fungerar för att driva bort onda andar, och annat otrevligt. De för även lycka med sig!

Till en början fick vi bekanta oss med alla familjemedlemmarna, även dricka marockansk whiskey, vilket är namnet på deras te. Till det massa nötter.

Vi fick äran att sitta i familjens finrum, endast pappan, Ussef själv och hans kompis åt med oss. Resten av familjen åt i "vardagsrummet".

Innan maten var det dags att tvätta händerna. Dock inte på toaletten!

I Marocko var det väldigt vanligt att man äter bröd istället för potatis/ris/annat till maten. Då fick vi hembakat bröd till.

Såklart åt vi den Marockanska maten Taijin. Detta var alltså för dem en LITEN(!!!)

Taijin är Marockos signummat. Oftast är det kyckling eller lamm, i detta fall var det kyckling. Inhemska kryddor, kol, ägg och såklart oliver!

Vi ville göra det på rätt sätt. Även om de kom fram med bestick/tallrik till oss så åt vi med händerna. Vilket är sättet som Taijin ska ätas på!

Efter mycket mat var det dags för efterrätt, vilket bestod av frukter odlade i Agadir.

Det var inte slut där. Efteråt fick vi bröd som man skulle doppa i honung och någon jättedyr olja som de använder där nere. Behöver jag säga att alla töjde magsäcken med minst 10cm?

Jag ska göra en liten sammanfattning så kan jag disskutera resten i kommande inlägg. Men jag måste verkligen säga att det var otroligt spännande och roligt att få ta del av en annan kultur såhär nära inpå. Jag har under mina andra utlandsresor åkt på by-vandringar men det har alltid varit resebolaget som anordnat dessa, vilket gör att det inte känns så på riktigt. Utan tanterna/gubbarna där får en liten procent av varje besökare.
Här blev vi på riktigt inbjudna på middag och fick ta del av allt. Jag citerar Nadja "Vad besvinka de skulle bli om de kom till Sverige och fick smaka på köttbullar och makaroner".

Mer om Marocko i nästa inlägg. Kolla in kategorin "följetong" för alla inlägg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback