KAN DEE











En del av Sandras teckningar

Hej kompisar!

Tänkte upplysa om att ingen mindre än den begåvade och it-tjejen Kan Dee kommer synas här på bloggen snart. En tjej med ett enormt driv och hjärtat på rätt plats, en verklig inspirationskälla som visar att man från ingenstans kan lyckas, bara man vill! Till en början tänkte jag dra hennes historia så att alla är med på noterna.


Det kanske känns omöjligt, men för dem som inte vet vem du är – berätta!


Jag är konstnär, designer och skaparen utav klädmärket Kan Dee. Driver egna webshopen www.kandeeshop.se samt Sveriges största konstblogg (enligt bloglovin) www.kandeedrawings.blogg.se. Jag föddes den 10 juli 1987 i Västerås, döptes till det alldeles extraordinära och orginella namnet Sandra. Blev redan på mina stubbiga bebisben väldigt intrreserad av att måla och rita. Var en väldigt kreativ unge och väldigt påhittig. När jag blev lite äldre, runt 14-15 kanske, tog jag min kreativa sida mer på allvar och började teckna porträtt efter porträtt. Jag och min bästa vän under den tiden var väldigt likasinnade, så vi brukade teckna mycket tillsammans och gav varandra hutlöst med inspiration och triggade varandra utan gränser. Men det var inte förrän 2008, efter att jag vunnit Lindex designtävling, som jag kom på att jag ville ta konsten och tecknadet till nästa nivå.


Min mamma hade tipsat mig om att Lindex hade en tävling där man skulle design/rita ett motiv som skulle tryckas på t-shirts och säljas i förmån för Bröstcancerforskningen. Utan några som helst förväntningar eller förhoppningar plockade jag fram en gammal teckning jag hade ritat några månader tidigare och började fundera. Kunde den här vara något? Det var en teckning jag ritat helt i blyerts. Ett motiv jag tecknat direkt ifrån huvudet (inget porträtt alltså, det hade jag slutat med helt och hållet då jag tröttnat på det. Nu hade jag i princip lyckats hittat min egna tecknarstil och tecknade bara egna motiv som jag kom på själv). Motivet föreställde en flicka med gigantiska sorgsna men intensivt bestämda ögon, minimalistisk näsa och stora fylliga läppar. Liten haka, smal kropp och en kalufs likt en kantig hjälm. Jag fick idén om att scanna in teckningen och fortsätta bearbeta den lite i photoshop. Den hjälmliknande frisyren fylldes i stark rosa färg. Runda bubblor i samma nyans omringade henne och en text om just bröstcancer placerades som hennes bakgrund. Till sist smackade jag på en stor fet text "GO PINK!" över motivet och det fick bli som pricken över i:et. Jag minns hur mamma och pappa jublade när jag visade mitt färdiga resultat. Dom tyckte att det blev jättebra och det värmde.


Så jag skickade in mitt bidrag och tänkte inte så mycket mer på det. Några månader senare blir jag uppringd av självaste Emma Wiklund och får höra att jag vunnit hela tävlingen! Det första jag utropar är "VAAA?! Nej du måste skojja!". Jag trodde först inte på det. Det fanns liksom inte i min värld. Jag hade aldrig tidigare vunnit nånting och nu vann jag hela tävlingen! Dessutom blev jag extra glad eftersom att jag visste att nu kommer jag via min konst kunna hjälpa Cancerforskningen en liten bit på vägen. Välgörenhet och att vara en hjälpande hand för de som har det svårare är alltid någonting som legat mig varmt om hjärtat. Jag vill vara den som kan hjälpa. Jag har ju aldrig haft något överflöd med pengar, så att jag då kunde bli en hjälpande hand via det jag skapade, kändes för mig helt fantastiskt! Min mormor dog i cancer 1995, jag var 7 år och det var en fruktansvärt svår och jobbig tid för mig och alla anhöriga. Inte bara för oss, utan för alla andra som också kanske måste gå igenom samma sak. Så att få vinna just det här känns extra bra i hjärtat.


Jag var arbetslös och sökte jobb. Ritade och ritade. Kom på efter hela Lindex-grejjen att det skulle vara fantastiskt kul att jobba med konsten på heltid. Kanske trycka upp mina motiv på t-shirts? Jag startade min blogg Kan Dee Drawings i syfte att visa upp min konst och låta andra ta del utav den. Jag fick väldigt fin respons. Sedan började jag söka efter grossister och textiltryckerier. Jag gjorde prototyper och la upp på bloggen, gjorde marknadsundersökningar för att ta reda på om det fanns något intresse och om det fanns några köpsignaler. Responsen blev även här enorm. Nu var allt i gång!


Ni som redan nu är sugna på att få en riktigt cool tischa eller linne, kika in på hennes webshop
eller bara vill kika på hennes konst, klicka er då in på hennes blogg.

http://kandeedrawings.blogg.se/index.html
http://kandeeshop.se/

Snart kommer en hel intervju men Kan Dee!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback