JAG TRÄFFAR..


en inspirerande Maria som tar sina första steg ut i sin karriär som fotograf!

Hej Maria och välkommen till kulturbloggen, hur är läget?
Hey, tack! Det är fint bara lite trött efter en lång flygresa igår.  

Berätta lite om dig själv? (bor, fritid, hur du är, jobb/skola typ)
Jag heter Maria, snart 19år och bor i Borås. Jag jobbar just nu som fotograf och marknadsassisten på
Acama Konsult AB. På min fritid håller jag på framförallt med fotografering och musik, utöver det reser jag mycket utomlands (just nu framförallt till Turkiet), umgås med vänner och familj etc. Jag är en väldigt kreativ person som alltid måste ha något att göra och gärna flera bollar i luften samtidigt. 

Du fotografer alltså, hur utvecklades de intresset?
Det intresset utvecklades redan när jag var 6-7år då jag fick min första kamera med film i. Efter det lånade jag mina föräldrars små digitalkameror och sprang runt och fotade allt möjligt. Framförallt fotade jag på våra utlandsresor i bl.a. Frankrike och Tyskland. Intresset kom från att föreviga ögonblick och att sedan få visa upp dem för andra människor.

Vad är det med fotografering som är så roligt?
Just att man har möjligheten att kunna föreviga ögonblick, saker och människor är det som jag tycker bäst om med fotografering. Det ger oss en chans att komma ihåg hur saker och ting var, såg ut och kändes. Bilder är ju helt klart starkare än minnet självt haha!

Som du sa, arbetar du med fotografering berätta mer om det?
Jo, jag arbetar som sagt på Acama Konsult sen ett par år tillbaka som marknadsassisten men för ca 1,5 år sedan anställdes jag även som fotograf. Det är mestadels natur/miljö bilder jag tar då, från parker, kyrkogårdar, trädgårdar, trädgårdsmässor mm. Bilderna används sedan till tidningar, böcker, marknadsföring och hemsidan.

Vad brukar du fotografera? Vad är din speciallite?
Utanför jobbet är min speciallite porträtt och djur/natur bilder som jag ofta blandar med varandra dvs. porträtt i naturen. Sen är jag även mycket för att fotografera historia om man nu kan säga så. Med det menar jag slitna, nästintill fallfärdiga hus/möbler, ruiner mm.     

Är foto det du vill hålla på med i livet?
Oj svår fråga, det är nog lite tidigt för att svara på det än. 

Jag vet att du ställt ut några av dina foton, berätta mer om det!
Ja det stämmer, jag har haft utställning av ca 20 foton på Fotografiska i Stockholm. De visades 10 foton åt gången i 15 minuter. Sen har jag haft en bild utställd på konstmuseet här i Borås i samband med att jag vann en kategori i Borås Fotomaraton.

Vad är målet?
Mitt mål är att bli en mer professionell porträtt och resefotograf. Om jag skulle jobba med foto hela livet vill jag definitivt kombinera det med mitt stora intresse för resor.  

Många unga gillar att fota, men tycker mest att de blir en i mängden av alla fotografer,
vad har du för tips för att sticka ut som fotograf?
Ja tyvärr är det ju så, jag kände så själv tills jag fick ställa ut på fotografiska och där råkade jag höra flera stycken som sa hur bra de tyckte bilderna var. Det fick mig att inse att man inte ska tänka så mycket på vad alla de andra gör runt omkring utan bara fokusera på vad man själv är duktig på och sen bara köra sitt eget race!  

Har du några tekniska tips till nybörjare?
Haha oj, det vet jag inte riktigt. Jag är själv inte helt 100 på tekniken utan lär mig efter hand, men en sak som jag gör är att jag använder de olika inställningarna på kameran till mer än bara det dem är avsedda för. T.ex. finns det inställningar för att ta bilder av solnedgångar respektive soluppgångar och de inställningarna använder jag ibland när jag fotar porträtt för att få fram lite annorlunda effekter så det är väl det jag kan säga i så fall, våga prova er fram!

Vad har du för kamera när du fotar?
 
Just nu fotar jag med en Nikon D5000 tillsammans med två olika objektiv Nikon 55-105mm & Tamron AF 70-300mm.

Hur mycket kunskap hade du innan du började foto "på riktigt"?
Inte speciellt mycket. Jag lär mig efter hand som sagt.
Men jag planerar att utbilda mig mer inom fotografi till hösten detta år eller våren nästa år.  

Man tycker ju att nästan alla bloggare beter sig som fotografer, vad är skillnaden
mellan proffs och amatörer?
Ja det är inte så lätt det där eftersom att det plötsligt blivit en stor trend att alla ska ha stora systemkameror precis som proffsen. Inte för att jag vill kalla mig själv ett jätte proffs men jag vet många med mindre intresse och kunskap än jag som har exakt samma kamera bara pga att de hört att dem tar bättre bilder än små digitalkameror. Men saken är den att det inte enbart är kameran som gör jobbet, det är personen bakom kameran som väljer motiv, fixar med inställningarna och ibland har även planerat bilden noga från början. Skillnaden mellan proffs och amatörer skulle jag säga är att proffsen lägger ner mer energi och tanke i bilderna än amatörerna. 

Har du någon förebild inom foto?
Ja, det finns faktiskt två fotografer som jag beundrar och hämtar en del inspiration ifrån, Elin Kero och Mattias Klum.    

Skulle du vilja ha mer möjligheter att visa upp vad du gör i din hemkommun?
Faktiskt inte, jag siktar på att visa upp mina bilder i större städer som Stockholm, Göteborg, Malmö och sen även i andra länder.  

Vilket land skulle du vilja åka och fota i?
Turkiet absolut! Jag har varit där ett par gånger men bara haft min lilla digitalkamera med mig vilket verkligen är synd och skam så nästa gång ska jag se till att ha min riktiga kamera med mig för det finns så otroligt mycket vackert, historiskt och intressant att fota där!  

Ditt absoluta drömjobb..?
Svårt att säga! Jag är en sådan människa som gillar att syssla med många olika saker. Så jag har nog inte ett specifikt drömjobb utan min dröm är att få prova på många olika jobb och branscher under mitt liv!

Om du var tvungen att fota en och samma person resten av livet, vem skulle det bli?
Min bästa vän och även modell Amanda måste jag säga i så fall. Hon är otroligt vacker, sätter i storts sett alla bilder perfekt och behöver väldigt lite instruktioner eftersom att allting flyter på naturligt och av sig självt. Så utan att tveka definitivt Amanda.

Gillar du att stå framför kameran lika mycket som bakom?
Haha verkligen inte, jag undviker att stå framför kameran så mycket som möjligt. Min plats är bakom kameran helt klart!  

Nu glider intervjun mot sitt slut, någon du vill hälsa till? Eller bara slänga ur dig en sista kommentar?
Ojdå redan? Jag skulle vilja hälsa stort tack till alla som inspirerar mig till att fotografera och till min nyaste inspirations källa Zaffe som har satt igång en enorm kreativitet inom mig!  Sen vill jag säga till alla som läser att vad man än drömmer om och vad man än vill göra är inget omöjligt bara man tror på sig själv!

Vill ni prata mer med Maria? Någon fråga? Lämna en kommentar så ser jag till att den kommer fram till Maria.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback