JAG TRÄFFAR..


..Nadja för att snacka lite musik och konst, en tjej med starka åsikter och talang!

Hej Nadja och välkommen till kulturbloggen, hur är läget?
Jo det är lunch, har precis kollat på film och käkat mina legendariska popcorn. 
 
Om du får två meningar på att beskriva dig själv, hur låter det då?
1. Upp som en sol och ner som en pannkaka
2. Vi lever bara en gång. 
Kanske?
 
En liten fågel viska i mitt öra att du kan sjunga ganska bra? Stämmer det?
Det beror på vem vi jämför med, men det stämmer nog ganska bra. Jag har tagit sånglektioner och brukar uppträda ibland. Fast jag uppträder mer på mindre tillställningar som underhållning eller så, får betalt ibland. En gång fick jag och min pojkvän Gabriel 300kr var för att spela och sjunga i en halvtimma, helt okej tycker jag.


Hur har det intresset växt fram?

Min pappa har alltid älskat musik och brukade alltid sitta och spela gitarr för mig när jag var liten. Men själva intresset började nog inte förrän jag började umgås med Linn Jonsson-lill. Hennes bror brukade alltid spela och sjunga till alla fester och smått började jag och Linn också lära oss. Linn gick på sånglektioner och jag tyckte det verkade kul så jag började. Både mamma och pappa har alltid velat att jag på något sätt ska hålla på med musik, framför allt pappa. Och Genom Linn och sedan sånglektionerna började jag inse att det gick ganska bra, jag hade inte så tokig röst så jag fortsatte och fick det att bli mitt främsta intresse. Även om det idag inte händer så ofta att jag sjunger, mest på fester, lite smått hemma men även ibland på små tillställningar. 


Samma fågel sa också att du har utvecklats, hur gör man det om man inte tar lektioner? Hur har du lyckats med det?

Jo alltså det var ju tackvare sånglektioner som jag fick fart på rösten utan det hade jag nog inte kunnat så mycket. Men sen insåg jag att jag slutade utvecklas så jag slutade med lektionerna. Jag insåg att det inte bara handlade om teknik utan framför allt känsla. Att sjunga en låt man själv tycker om och framför allt passar din röst. Alla människor har olika röster och en del låtar passar inte alla typer. Framför allt inte all den musiken min sånglärare försökte pracka på mig. Jag har med djup jazzsoul. Så efter den upptäckten spann jag väl vidare och sjöng typer av låtar min röst var anpassad till.  Sedan upptäckte jag det roliga med att skriva egen musik, vilket gör att du kan anpassa musiken efter din röst ännu mer och hitta känslan. Sedan har nog min pojkvän hjälpt mig mycket, och jag honom.


Du kan spela instrument också va?

Ja jag är väl ingen höjdare men jag kan spela både gitarr och piano grundligt. Tog några pianolektioner ett tag men tyckte det var tråkigt att plugga in noter så det sket sig. Kan läsa noter, men tar 5h för mig att tyda dem. Men sedan om man är musikintresserad så är det inte svårt att lära sig grunderna till ett instrument som t.ex. piano, bas och gitarr. Om någon visar hur jag ska spela kan jag spela det. 


Vad är värst när någon sjunger falskt eller sjunger fel text?

FALSKT, självklart! Jag sjunger fel på alla texter hela tiden, till och med mina egna låtar ibland.
Men det värsta är när någon sjunger falskt och tror att det är bra.  

Universums bästa låt är?

Det går ju knappt att svara på, det finns så många. Alla låtar är ju kopplade till olika minnen, känslor m.m. Men vi kan ju säga att "Feeling good - Michel bublé" är en av mina favoriter. Men den är bara BÄST när man sitter och inte göra någonting, har tomma tankar och lyssnar på den på hög volym i hörlurar. Livet känns underbart, man lever i låten. Det är så skön, så chill. Hans underbara honungsröst och rasp när han tar i, blåset, stråkarna. Sedan den underbara känslan att man äger världen. Ja man feeling verkligen good så att säga. Du borde lyssna på den på exakt det sättet jag beskrev. 


Hur tycker du man ska ta vara på sin talang på bästa sätt?
Jag tycker inte man ska pressa sig till någonting man inte vill. Jag menar om jag hade fortsatt med sånglektioner i Tranemo hade jag nog tappat lusten helt. Och man ska inte lyssna på vad alla andra säger hela tiden, allting handlar om känsla. I alla fall när det gäller musik.

Hur dåligt tycker du IDOL är? Och varför?
Jag tycker inte om idol. Nu känns det som om jag upprepar mig MEN det handlar inte om känsla i idol. OCH KÄNSLAN ÄR SÅ VIKTIG. De väljer deltagare efter hur mycket dem kommer sälja, t.ex. utseende. I dagsläget missbrukar vi ordet kändis och program som idol, man behöver inte ens göra något för att bli känd i nuläget. Tänk förr då man var tvungen att ha det lilla extra, var tvungen att kämpa för att bli något. Ja vi kan ju säga farväl till dem tiderna och säga hej till Justin Beaber istället!
Detta kanske bara är mina inre fördomar men: Jag tycker att i nuläget så LYSSNAR människor inte på musiken, man gör musik som är lätt att förstå, utan mening och enkel rytm. Låtarna ger ingen KÄNSLA. Genom att dessa människor ska rösta fram människor utan känsla ur ett känslolöst program blir musiken skit. Lyssnar ens någon på det idol i slutändan producerat fram?


Om du kom vidare i IDOL skulle du..?

Ta guldbiljetten, säga till Lajla att hon ser ut som en övermogen fjortis, gå hem och sätta upp min biljett på väggen och aldrig komma tillbaka.


Men ge något bra förslag på vart man ska lyckas med sin röst då?

Du visste att jag skulle snacka skit om IDOL eller hur? Ja man kan ju först dra slutsatsen om ens röst är värd att satsa på? Sedan kan man spela in låtar eller, band eller vad man nu är med i och försöka ta sig fram via myspace eller att ta kontakt med skivbolagen själva. 


Skulle du vilja lyckas med musiken och bli riktigt känd?

Nej jag tror inte det. Jag hade nog velat vara känd inom krogvärden. Tänkt dig en ned släkt pup med en liten scen och ett piano. Puben är inredd med mörkt trä och publiken sitter där och verkligen lyssnar. Inga fjortisar som står och skriker och gråter av lyckan över att se mig. Nej, jag vill vara lite småkänd i krogvärlden runt om i Europa. Resa runt och uppträda på mindre ställen - Det hade varit något!


Hur mycket pengar skulle du donera till Kulturbloggen om du blev det?

Jag tänkte erbjuda dig att följa med mig på mina äventyr, möjligen att vi delar på vinsten!

Lite mer tack...?

Ja om du har tänkt sitta kvar här och ruttna framför din blogg resten av livet så kan jag väl skicka hela summan hem till dig? Du ska få en cehck med guldkant..


Jaha.. Men.. Vad är bra musik då?

Känns som om jag upprepar mig. Det finns ingen bra musik, det finns bara musik med känsla och innehåll och så finns det dom som inte har det. Dedan får man tolka det själv. Jag känner att jag inte har någon rätt att säga vad som är rätt och fel bara uppmana människor att lyssna. 
 
Den här läbbiga stalker-fågeln viska också att du ska till P&L i sommar, stämmer det eller?
Ja! den här fågeln har till viss del rätt. Jag har planerat att åka dit, men det handlar lite om pengar också. Jag har tänkt jobba men jag har även lovat mamma att hjälpa till att betala min pråkresa som jag åker på i sommar, 3 veckor i Oxford. kostar ändå 20.000. Så jag kan inte lova att jag ska dit. 


Vem ser du fram emot att se?

Bob Dylan framför allt, en legend! Men sedan är det nog framför allt festivallivet. Pinsamt nog så har jag aldrig varit på en festival innan, så det ska bli skitkul! 

Bästa konsert?

MUSE på hovet i Stockholm, tror det var 2009. Jag säger bara oslagbart!


Från musik till konst, du är en jäkel på att rita också?

Jo rita tycker jag är riktigt roligt faktiskt. Men det är någonting, om man nu ska säga så, jag alltid har kunnat. Det går i släkten, alla på mammas sida kan i stort sätt rita. 


Fasiken vad du är estetiskt lagd, har du någon hemlig talang då?
Jag har en viss charm, lätt för att få folk på fall, skämt o sido. För folk som inte vet det så är jag väldigt bra på att prata, mycket och länge. Jag tror jag har en liten talang för inredning och möjligen kläder, eller ja det är ju en smaksak. 
 
Du håller ju också på med illustrationer, bästa knepet när det kommer till det? 
Jo det sysslar jag med ganska mycket. Ibland målar jag direkt ur huvudet men ibland behöver man inspiration utifrån. Om du har en idé i huvudet men inte riktigt vet hur du ska få ner den på pappret eller datorn eller vad det nu kan tänkas vara. Kolla då upp lite bilder på google, det du vill måla då, få lite inspiration och kör. Om du t.ex. ska måla en människa och är lite och söker på ansiktsformer, gå in och kolla på lite olika ansiktsformer. 


Hur skiljer man på amatörer och proffs när det kommer till att rita med Photoshop,
alla verkar ju göra det?

Vi kan väl säga så här. Alla ser väl om en amatör har suttit vid photoshop. Men behöver inte kunna mycket för att vara duktig. Jag kan nästan ingenting. 


Jaha, men bara för att alla sitter sjukt avundsjuka nu så måste du säga något
du är riktigt dålig på!

Jag är skitdålig på att rita händer, jag är inte så bra på att laga mat, jag är en osäker bilförare, jag är dålig på att skriva en lista mest saker jag är dålig på. Och.. jag dålig på engelska! Där satt den!


..och om du har en djävulskt bra Spotify-lista så skicka med den med..?
http://open.spotify.com/user/hellonadja/playlist/1LfIsW3v3ZwNe5mkcsTWHU - funkar den?

Vet du vad? Jag måste sätta punkt någonstans, vill du hälsa mina miljarder läsare något
eller dela med dig av några visdomsord?

Okej här är dem mest visa orden jag kan komma på och du någonsin kommer komma på: 
- glöm ALDRIG att det finns en värld utanför Tranemo, det finns en hel värld där du kan göra och bli precis vad du vill bara du försöker!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback