Debutantpriset





Fick även här sitta och fundera ytterligare i fem minuter, är det ägg hon håller i? Stora ägg? Har för mig att strutsar klämmer ut sig något i den storleken. Men fattade efteråt att det måste såklart vara den där yberkonstnärliga statyn. Dumma mig!


Satt och funderade på de inlägget jag skrev om Borås Tidnings Debutantpris. Det blev alltså Helena Österlund som vann 100.000kr för den som missat det, för hennes diktsamling "Ordet och färgerna".

Det jag funderade mest kring var att hon var den mest otippade personen att vinna enligt mig. Jag hade liksom glömt henne och så vann hon. 

Motiveringen var inte pjåkig den heller.
"För dikter som med förnyelsens blick öppnar gränserna mellan ordens natur, orden som natur och naturen som ord"

Ja, jag var tvungen att läsa den meningen kanske 3 gånger innan jag fattade den. Med förståelsen för orden kom också förståelsen om hur rätt det är, och hur mycket det faktiskt stämmer.

Jag har alltid varit facinerad vid andras ord. Oftast avundas jag personer med "orden mitt på tungan". Alltså människor som gång på gång knäcker ärliga, verkliga och fina kommentarer. Önskar ibland att jag kunde samla alla dessa välformulerade och fina citat på en och samma plats. Får se..

Men iaf. Grattis till Helena. Ska bli intressant att se vad som kommer här näst..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback