JAG TRÄFFAR..


Den färgstarka bloggaren Evelyn som berättar om sin kreativa sida, samt ger värdefulla råd till oss.

Hej Evelyn och välkommen till Kulturbloggen, hur är läget?
Tack, tack! Läget är bra och ganska gott faktiskt, har precis tryckt i mig en nybakad kladdkakemuffins!
 
För dem som inte vet, berätta om dig själv!
Jag är 21 år bor i Kalmar men kommer ifrån Norrköping. Jag är en otroligt barnslig människa som ofta har svårt att tycka om att vara vuxen, det är ju jämt så himla tråkigt!
I gymnasiet så gick jag i ett program vid namnet Mode/Design och därefter kom jag in på Linnéuniversitetet på designprogrammet i Pukeberg strax utanför Kalmar. Men det var inget för mig då det bara var inriktat på produkter, så jag avslutade mina studier där. Nu jobbar jag lite och kämpar för fullt med nya arbetsprover inför höstens pluggande. Jag är en person som vill studera tills hjärnan inte klarar av det längre, haha! Annars en glad engagerad varelse som är helt galen i färger, 80 och 90talet!
 
Jag har ju självklart gjort min hemläxa och vet att du sysslar med kreativa saker, MEN
hur kreativ är du egentligen?
Oj! Bra fråga, jag tycker att jag är rätt kreativ när det gäller det praktiska. Jag pysslar, syr, konstruerar, ritar m.m. och när jag inte gör något av det så tänker jag alltid på kreativa saker. Jag försöker hitta inspiration, vad ska jag göra härnäst? Drömmer mig bort i alla tankar och idéer jag får.
Men visst kan jag vara lite lat ibland! Men det behöver man vara också, så att man inte snöar in sig för mycket på sina idéer, de behöver ju luftas lite!
Men som sagt, rätt kreativ. Jag hade nog varit mer kreativ om jag hade en hel lokal med alla material och tyger att välja mellan!

Som du säger har du många kreativa sysselsättningar, du syr kläder, bloggar och målar.
Berätta mer om den sidan av dig själv.
Jag har alltid älskat att teckna, sedan jag var liten så började min far att lära mig allt han kunde om färg och form då han är en jäkel på att måla/teckna.
Under högstadiet så gick jag en bild och form linje och fortsatte i samma spår, dagen innan man var tvungen att välja/söka inriktning i gymnasiet var jag helt säker på att jag skulle bli konditor, jag hade till och med tagit ut mina piercingar. Men något i magen sa att: Äsch vad fan jag tar mode/design!
Sedan dess har jag älskat att sy kläder, konstruera och allt som har med processen från skiss till färdigt plagg att göra!
Bloggen startade jag först för att skriva av mig, men efter ett tag så blev det mer och mer om allt jag skapar. Jag tycker om att blogga eftersom människor kan få se det man gör och jag får samtidigt uttrycka mig själv och min kreativa sida.

Inspirationssvårigheter lider alla av, hur fasen gör du när du ska hitta inspiration, när
du t.ex. målar/ritar?
Jag är en av många få som jag träffat som drömmer otroligt konstiga drömmar och kan komma ihåg varenda liten detalj från drömmen. Så inspirationen kommer oftast ifrån mina galet sjuka drömmar, om det är en dröm som jag verkligen fastnar för så antecknar jag känslorna och en mening om vad drömmen handlade om så jag inte ska glömma bort den.  Annars får man mycket inspiration från gator/street art och människor.
Men det är svårt ibland, man får inte försöka tvinga fram en inspiration för då kan det oftast bli fel.

Du har ju minst sagt en färgstark stil, hur representerar din klädstil din personlighet?
Jag har alltid haft en egen stil och stark personlighet. Jag har genomgått många stilfaser i livet allt från tung hiphopklädsel till punkare med tuppkam, men hittade det som jag trivs bäst i tillslut.
Jag älskar färger och inspireras av 80 och 90 talet som jag nämnde tidigare. Båda årtiondena får mig att tänka på alla fina minnen och alla grymma kläder som fanns på den tiden, även glädjen och friheten.
Hela min klädstil visar att jag är en person som vågar stå för det jag tycker och tänker, men även står upp för andra som behandlas på något sätt som jag tycker är fel.
En annan sak som jag tycker min stil visar är att jag är en varelse med mycket glädje inom mig och vill förmedla det med färger!
Det finns för lite färg här i världen så någon måste ju vara färgbomben för att få andra glada och att våga!

Det krävs ju mycket mod att våga vara den man är och klä sig som man vill, hur modig är du?
Haha, jag är nog väldigt modig när det gäller att klä mig i det jag själv tycker om och strunta i vad andra viskar bakom ryggen när man går förbi ibland. Jag är modig när jag ska
försvara någon som blir nertrampad, i sådana situationer är jag väldigt modig.
Men om man skulle kasta en mask eller om det skulle finnas en hemmalös(svarta utan skal/hem) snigel på vägen där jag går så blir jag livrädd! Jag har en sjuklig fobi för sniglar och maskar, förstår inte riktigt varför det är ju inte som att de hoppar och biter en liksom. En annan fobi är vissa insekter, jag ramlade i en myrstack när jag var barn och sen dess klarar jag inte av dom.

Många unga tjejer och killar vågar inte uttrycka sig genom kläder, vad har du för tips
till dem?
De ska försöka att inte bry sig om vad andra ska tycka, gillar de något så ska man ha på sig det. Visst behöver man inte byta stil direkt det kan ju kännas lite obekvämt till en början då man inte är van att se sig själv i just det plagget/modellen/färgerna m.m. Man får ta lite i taget om man är osäker.
Jag vet att det är lättare sagt än gjort men man får tro på sig själv, alla kan ha på sig vadsomhelst det gäller bara att bära upp det och visa att man inte "skäms" för det!
Om det är någon som viskar något dumt när man går förbi är det bara att vifta bort de kommentarerna, oftast kan det vara så att de som viskar bakom ryggen är de som själva skulle vilja våga ha på sig något sånt men inte vågar.

Många blir nog inspirerade av dig och din klädsmak, ge oss top 5 måsten för en riktig
Evelyn-outfit!
Gud så svårt! Det finns så mycket! Men eftersom våren är på ingång så kör vi på vår/sommar tema för det är då det är som bäst att vara Evelyn!

1- En riktigt awesome träningsjacka (80s) med olika mönster och färger, gärna någon neonfärg inkluderat.

2- Ett oversize linne/t-shirt som antingen har ett sjukt grymt tryck/mönster med en tub-BH under.

3- Ett par grymma gamla shorts i enfärgat eller mönstrat. Är det för kallt att bara ha shorts? Ta ett par tights eller tunnare strumpbyxor till!

4- Ett par riktigt färgstarka eller grymt mönstrade tights i olika färger! Kombinera med shorts, det blir sjukt grymt!

5- Till slut ett par grymma sneakers eller tygskor beroende på hur varmt det är ute!

Låter kanon! Föresten, vart köper du dina kläder?
Alla möjliga ställen, främst secondhand, en drömbutik som jag kan vara i flera timmar och alltid fynda något är BEYOND RETRO, det är rena drömbutiken för mig.
Sen så kan man alltid hitta något på de mer vanliga ställena som H&M, Monki och BikBok. Det gäller helt enkelt att kolla överallt! Man vet aldrig när och vart man fyndar
fina plagg!
 
Man kan ju inte låta bli att undra, äger du något klädesplagg i svart?
Haha, jag har två bh:ar och två trosor i svart, jag fick även ett par svarta lacktights i julklapp som fortfarande ligger oanvända så jag vet inte riktigt om de räknas haha! Det är nog bara det, kanske en Tshirt/blus från Monki med stjärnhimmel och svart bakgrund, men jag tycker den inte riktigt räknas då den inte känns som svart när jag har på mig den. Thats it!
 
Om du var tvungen att från och med idag endast gå i en färg tills du dör. Vilken skulle det bli?
Shit pommes! Hmm, det skulle nog ha varit en lite grönare variant av turkos i sådana fall!

Nu är när jag har en expert på tråden så kan jag lika gärna få lite tips, har ju själv designat
en kollektion, vad tycker du?

Haha, den är bra! Det bästa med att rita modeskisser är att man faktiskt kan ha sin egna stil och måste inte jämt kunna alla proportioner! Så det är bara att köra! Så länge man gillar och kan stå för det man ritat så är det inga problem! 

Sköna människor har alltid skön musikstil, ge oss ditt absoluta musiktips!
Jag har en ganska bred musiksmak, men det jag absolut älskar oavsett väder och humör är fransk musik.
Spelar ingen roll om det är gammal klassisk som Edit piaff eller fransk hiphop/elektro som Yelle och TTC.
Sedan har jag hittat en annan liten varelse inom musikvärlden som jag lyssnar på rätt mycket just nu och det är Eliza Doolittle. Annars så kan det vara allt från Beastieboys till Yellowcard

Nu till det viktigatse, kultur. Hur mycket av det du gör skulle du förknippa med kultur?
Nästan allt som har med den kreativa delen att göra, speciellt när man skapar något med ett speciellt budskap skulle jag nog säga!
Det är svårt att säga faktiskt, men kanske sättet jag lever på.

 Vad är det första du tänker på när jag säger kultur?
Haha, jag tänker på min väns mamma och hennes väninnor, min vän kallar de för kulturtanter och sen dess är det dem jag tänker på när ordet kultur nämns!

Vad skulle krävas för att du skulle bli superaktiv inom kulturlivet där du bor?
Det skulle behövas ett tight gäng som man verkligen trivs med och som är riktigt taggade och engagerade! Allt går om man hittar människor man kan samarbeta med och vill något lika mycket som en själv i något område. 

Är du annars intresserad av kultur, Opera? Teater? Något annat?
Kanske inte opera, men teater tycker jag om! I Norrköping har de varje år något de kallar för Kulturnatten som jag verkligen tycker om, ett av mina favorit events jag går på är ”improvisations teatern”. Så teater skulle jag nog säga är det jag är mest intresserad av.
 
Låt oss säga att jag är 15 år och utan hobby, vad tycker du jag ska sysselsätta mig med?
Det beror på om du redan vet vad du tycker om att syssla med, då är det bara att öva eller ta dig tid för det du vill syssla med och "researcha" lite om vad man kan förbättra.
Om du inte vet vad du ska sysselsätta dig med så skulle jag rekommendera att surfa lite på nätet och kolla på vad andra har som hobbys, och om det är något som du fastnar för så är det bara att ta reda lite på mer info så att man själv kan börja sätta igång och testa för att se om det är något för dig.
Med andra ord så är det bara att testa sig fram helt enkelt, vill man inte göra något själv så kan man försöka få med en vän så att man inte måste sitta själv och göra något, sen kan det vara skönt att göra något på egen hand helt själv. 

Låt oss säga att kulturbloggen sponsrar dig till festivalbiljetter, vart drar du och varför?
Om Hultsfredfestivalen skulle vara som förr så skulle jag nog dra dit, men det går ju inte. Jag måste till något större ,röjjigare, galnare smutsigare! Jag skulle nog dra iväg till Roskilde. Har aldirg varit där men de har grymma artister nästan varje år och jag behöver träffa galet folk. Festivaler är min fristad, där kan man se ut hur som helst, vara sig själv och alla accepterar det. Det bästa med festivaler är att bara vara trash. Att inte duscha på flera dagar är en riktigt grym period haha! Jag älskar festivaler. Det är bland det bästa som finns.

Nu är det så att vår lilla intervju glider mot sitt slut, så nu vill jag veta, hur lever
man fullt ut á la Evelyn-style?
Man tar och glömmer den vuxna världen och är som ett barn så ofta det bara går! Det är nog allt som behövs, att vara så lite vuxen så möjligt när man kan, för sen kommer man att ångra sig! 

Ingen du vill hälsa till? Brukar vara ett populärt moment. Annars kan du ju alltid hälsa till
min farmor Riitta som är en trogen läsare!
Haha, i sådana fall vill jag hälsa till alla bloggläsare där ute!

VILL NI KOLLA IN DEN HÄR TJEJEN, KOLLA IN STLEN OCH SKAPANDET?
Klicka in på hennes blogg
http://flamingoo.blogg.se/



Kommentarer
Postat av: Gohar

Go Evy, du är bäst! :D

2011-01-25 @ 11:34:41
URL: http://fiiikus.blogg.se/
Postat av: Martina

Bästaste Ewy :D <3 Bra intervju!

2011-01-25 @ 18:45:19
URL: http://martinaochinget.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback