JAG TRÄFFAR..



Den fantastiskt begåvade tatueraren och konstnären Maria/Bokkei för att snacka lite konst.

Hej Maria, och välkommen till kulturbloggen! Hur är läget?
Aloha! Allt är prima med mig, hur är det själv?


Med mig är det alltid bra! För dem som inte vet, berätta vem du är..
Jag är en tjej född 1985, bosatt i Östersund tillsammans med min man och en spattig sköldpadda, jobbar som tatuerade på Mans Ruin här på Frösön. Målar och tecknar väldigt mycket och envisas med att lägga upp det på min blogg under namnet Bokkei.

Du är ju minst sagt begåvad när det kommer till att rita och måla, berätta mer om det intresset!
Min mamma har alltid ritat och målat mycket så hade alltid tillgång till pennor och papper då jag var liten, snodde ganska ofta min mammas akvarellfärger. Är hennes akvarelllåda som jag fortfarande har. Vet inte riktigt om hon gett upp hoppet om den och jag fått den eller om hon inte vet om att jag snott den av henne.

Nu känner vi till den talangen, men har du några andra hemliga talanger som gömmer sig?
Haha, jag är en hejare på att bygga SCV's i Starcraft. Räknas det som en talang?

Absolut något att lägga på ditt CV! När bestämde du dig att blogga om ditt intresse?
Det är för ganska exakt två år sen nu. Började med att jag ville ha någonstans att lägga upp mina bilder, som en arbetsdagbok. Då passade bloggformatet bra.


Hur har du blivit så bra?

Övning, intresse och envishet är det nog det tråkiga svaren som gäller. Gick bild och form på gymnasiet och sen två år på Östersunds konstskola.

Hur skulle du beskriva ditt sätt att måla, vad är det för stil?
Oj, det är en svår fråga det där, kanske är på väg mot någon konstig blandning av realism och popkonst?


Vad har du för nybörjartips till den som också vill prova på att måla i samma stil som du?

Jag tror att det viktigaste är att hitta en stil som man personligen trivs med och som man tycker är kul att måla i. Då jag tecknar ritar jag helt enkelt det som faller mig in. Vet fortfarande inte om jag hittat min egen stil, känns som att det hela tiden är en pågående process så vet inte riktigt vad jag ska ge för tips. 


Du målar mest porträtt, är det av någon speciell orsak?

Jag har helt enkelt fastnat och verkar inte bli less på det. Alla ansikten ser ju olika ut och samma ansikte kan se ut på helt olika sätt beroende på ljus, vinklar och minspel.


Vad är du riktigt dålig på att avbilda?

Oj, är en hel del som jag inte så bra på att rita. Landskap är jag riktigt kass på! Ser bara ut som en hög med skit de gånger jag försökt.


Sen till en fråga som jag tror att du får rätt ofta, hur hittade du dessa magiska pennor du målar med?
Kommer faktiskt inte riktigt ihåg vart jag såg pennorna först. Min första tanke var att de skulle vara bra att göra skisser till kunder i studion med. Men de var så sjukt roliga att teckna med så jag började använda dem även för mer avancerade teckningar.


Och vart kan man köpa dem?
De finns i de flesta hobbybutiker och konstnärsmaterialsbutiker. Finns väldigt många återförsäljare över internet också. http://www.artistbutiken.se har snabb leverans och bra priser, eller så kan man köpa de direkt från http://www.letraset.com

Hur mycket tid lägger du på att måla om dagen?

Är väldigt olika, det som hamnar i bloggen är bara en del av det jag tecknar. I stort sett allt som jag tatuerar på mina kunder är saker som ska tecknas upp. Så blir en hel del timmar i veckan. 

Har just börjat med ett nytt projekt då jag ska göra en teckning varje dag i ett litet moleskineblock som jag köpt, sen spelar det inte så stor roll om jag en dag gör en skiss på trettio sekunder eller sitter flera timmar. Bara jag tar upp pennan och gör något. För min del känns det viktigt att jag håller igång, är så lätt att bara ligga i soffan och peta sig i naveln istället och det utvecklas jag ju inte så mycket av.


Ajdå, det där med navelpill som är min stora talang. Många lider av inspirationssvårigheter, du verkar inte göra det - eller?

Jo då, det händer rätt ofta. Men jag brukar försöka ignorera det.


Ser du någon framtid i din konst?
Jag hoppas på det. Har gått ner lite tid i tatueringsstudion för att kunna koncentrera mig mer på att måla och rita. Får se hur det går och vart jag hamnar.


Du har inte börjat sälja något av det du gör än?

Jo då, jag tar både på mig uppdrag ibland då jag har tid, men de brukar jag sällan blogga om då de oftast är personliga för de som gjort beställningen eller tänkta som presenter. Men säljer även vissa av de teckningar som jag lägger upp i bloggen. Just nu tar jag inte på mig beställningar från privatpersoner för jag vill bygga upp en portfolio och utvecklas i mitt tecknande.


Hur känns det att ha blivit "ansiktet utåt för promarkers"?

Haha, jag får ta det som en fin komplimang. Det känns bra att det jag gör blir uppskattat!


Ser du dig själv som en inspirationskälla?

Jag hoppas någon kan bli inspirerad av det jag gör, men jag vet inte om jag själv skulle kalla mig själv för en inspirationskälla.


Vad får du mest kommentarer kring på din blogg?

Det absolut vanligaste är nog angående pennorna och om jag tar på mig att göra beställningar.


Har du något speciellt mål med din konst, någonstans du vill komma?

Jag är skitdålig på att ha mål. Visst jag har ju drömmar. Skulle kännas skitbra om jag en dag bara poff börjar producera skitbra tavlor på löpande band och precis alla gillar mina bilder och bara kastar pengar på mig vart jag än går. Eller att Wired ringer upp och frågar om jag har tid att rita en bunt med illustrationer till tidningen. Men jag har faktiskt inga direkta mål. Saker får bli som de blir.


Har du någon favorit konstnär, som du hämtar inspiration ifrån?

Har massor av favoriter i konstvärlden, men mest inspiration får jag oftast då jag hittar någon helt ny. http://www.booooooom.com är en bra blogg som jag ofta hittar mycket inspiration på.


Är du allmänt intresserad av konst?

Jag är nog allmänt intresserad av det mesta inom färg och form, konst, design, arkitektur, smink osv.


Nämn den största orsaken!
För att det är sjukt kul och intressant helt enkelt.


Sen lite roligare frågor för att du inte ska tröttna! Måla varje dag eller aldrig mer?

Absolut varje dag!


Vilken färg representerar dig bäst?

Kanske rosa, eller grått, eller möjligtvis någon helt annan färg...


Om du inte målade, vad skulle du troligtvis syssla med då?

Då skulle jag nog vilja jobba som sminkös alternativt jobba inom entomologi.

Om jag kikar in genom fönstret hemma hos dig en vanlig torsdagskväll, vad ser jag troligast då?
Beror lite på vilken tid du kikar in, troligtvis har jag och min man nyss ätit middag och jag har däcket i soffan inne på vårar kontor och slösurfar lite medans jag smälter maten. Inte alls vidare kreativt eller spännande. Du får komma tillbaka till helgen istället...

Vem ska du måla av här näst?

Det vet jag faktiskt inte. Brukar bestämma mig ungefär en kvart innan jag sätter pennan i pappret.


Och till sist, vill du hälsa till någon? 

Oh får jag hälsa till någon?! Då vill jag nog hälsa till min mamma och till Larry David om han råkar läsa det här!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback