Följetong - Polen




Det första jag någonsin fick höra om förintelsen och om nazisterna var när min kompis Emma på 10 år berättar hur tyskarna gjorde sement av hennes två kvinnliga släktingar. Inte fäste jag någon speciell tanke kring varken tyskar, judar, nazister eller förintelsen utan jag undrade bara - Hur fan fick de plats med två vuxna kvinnor i en sementblandare? Hålet är ju så litet?

Sen dess har det varit spretigt med information. Lite här och lite där. Under historian i skolan har man istället fokuserat på själva händelseförloppet och det närmaste Hitler jag kommit är mustaschbilder på google och en psykanalys som jag gjorde på han under andra året på gymnasiet.

Jag har alltid vetat väldigt lite om förintelsen, judarna och Hitler. Samtidigt har jag varit väldigt intresserad, men lite wikipedia information har inte direkt satt igång någon vidare tankeprocess. Jag förlitade mig på att skolan skulle ta ansvaret över att lära ut och informera om andra världskriget och nazismen. Istället såg vi på en film och så var det området avslutat.

Tills nu. Nu fick jag chansen att tillsammans med resten av Historia B-läsarna åka ner till Polen och Auschwitz och bevittna allt med egna ögon, samt få en verklig genomgång på vad som egentligen hände.

Jag fick mig en redig chock när jag upptäcker att de Auschwitz jag trodde var ett och samma egentligen var två. Auschwitz 1 och 2 mera känt som Birkenau. Nu efteråt känner jag mig väldigt tillfredställd med den information jag besitter samt är jag mycket mer intresserad av personliga upplevelser därifrån nu efter all verklig info. Blir väl en eller tre hundra verklighetsbaserade böcker i framtiden.

Men detta tänkte jag inleda en följetong där jag benar ut olika aspekt av resan. Hoppas jag kan bidra med lite mer info till någon annan som saknar där ute. Håll ögonen öppna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback