En smak av Rigas arkitektur

Jag tror inte detta kommer som en chock för er, men jag var på en kulturresa i somaras. Någon som höjde på ögonbrynen? Nej tänkte väl det..
Min farmor och jag reser regelbundet ihop, en salig blandning på resemålen. Allt ifrån festön Kos till Paris.
(Hur många vuxenponäng ger det, kulturresa + farmor? Någon som vet?)

I somaras hamnade vi helt otippat i Lettland, i själva huvudstaden Riga spenderades två veckor. Vi hade tur (eller otur?) med väderet. För dessa veckor visade sig vara de varmaste i Riga under hela sommaren. 
Inte rätt klimat att gå på statyvandring, stadsvandring, museum, kyrkovisningar och konstutställningar?

Något jag blev väldigt chockad över var att det var så vackert i Riga. När jag tänker Lettland tänker jag genast fattigdom och elände.
Jag har varit i Tallinn hundra miljoner gånger (Estland är lite som Sveriges motsvarighet på Danmark, Finländarna åker dit för samma ursäkter som Svenskar åker till Danmark, dvs. billig sprit) och jag vet hur den staden ser ut, inte mycket att skryta med. De har gamlastan som måste vara de vackraste i hela staden, annars är det mycket moderna skyskrapor i en annars så ganska förfallen stad.

Men Riga var verkligen en positiv överraskning. Dock tog vi en bussresa till landsbygden och kunde konstatera att det var inte många meter från stadsgränsen du behövde komma för att få se lite lidande.
Samtidigt åkte Västtrafiks bussar runt på gatorna. När Veolia tog över kollektivtrafiken här i krokarna skickades de gamla bussarna ner till Lettland. Och där åkte det runt. Det var hela tiden en komisk påminnelse på hur dåligt detta land egentligen mår. Den påminnelsen var behövlig, för på gatorna åkte de finaste av finaste bilarna, kvinnorna gick med klackar och barnvagn. Staden utstrålade värlfärd och lyx samtidigt som nyheterna visar hur arbetslösa står i brödkö.

De jag främst vill dela med mig från den resan är inte roliga historier om hur full farmor blev, eller vad jag shoppade. Utan arkitekturen. Jag gick runt med kameran hela tiden som en kines på Liseberg!

Riga kallas tydligen för baltikums Paris och det kan jag hålla med om. Jag slänger in en bildbomb på delar av arkitekturen:




Jag tror ni har hört talas om detta. När man gifter sig i Riga så fäster man ett lås på
bron och det ska symbolisera ett evigt liv ihop. Sedan slänger man nyckeln i vattnet.
(Måste vara en syn när fästmannen plaskar runt och leter efter nyckeln när det blir skiljsmässa?)
Detta har spritt sig över världen, och nu finns sånna här platser här och var.

















Jag ska lägga upp lite mer bilder. Detta är inte ens hälften, det finns så mycket att se där.
Föresten, hur många vuxenpoäng är det att på sommarlovet fotografera arkitektur bara sådär?
Räcker tvåmiljonersjutton?


Kommentarer
Postat av: Mona-Lisa

Vad använder du för kamera för att få såna fina och skarpa bilder? :)

2010-11-03 @ 12:32:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback