mänsklig struts!

I våras när jag studerade i Borås läste vi en kurs som hette Staden och Framtiden, istället för den vanliga strukturen på krusen så inriktade vi oss komiskt nog på Borås arkitektur och konst. Borås är ju ganska känd för sina konstverk då det känns som att i varje gatuhörn gömmer det sig ett stycke konst.
Vi fick i alla fall välja ett konstverk som ”berörde oss” eller var mer intressant för just oss. Jag valde Human Ostrich. Många har inte sett den eftersom den ligger mycket dold, så jag tyckte det var dags att ta fram den lite. För statyn är jätte intressant och vacker. Det är exakt sådana konstverk jag gillar, moderna med budskap som man faktiskt med sitt lilla russin till hjärna kan tänka kring.

Human Ostrich, (den mänskliga strutsen) är skapat på ett realistiskt sätt. Det kan man se på människokroppen som avbildats. Maria Miesenberger har använt ett ganska komiskt sätt att få fram det ändå seriösa budskapet i den, och på det sättet står den för den underhållande biten också.
Jag har tolkat budskapet som en tvärtemot effekt, att man istället för att gömma sig för sina problem ska möta och bekämpa dem.
Statyn är en daglig påminnelse om vad människor ska låta bli att göra, dvs. gömma sig för sina problem. Men också en daglig påminnelse om vad det istället ska göra, dvs. ta itu med de problem de har. Vi tror att om fler människor tolkade statyn, och förstod vad den står för skulle den kunna påverka mer än vad den idag gör.

Jag tycker det är bra att just detta konstverk fick stå ute, just för att den har en mening som känns djup och nödvändlig, detta är en lärdom alla kan ta till sig av så på så sätt berör den ju oss alla.
Men eftersom alla tolkar olika saker på olika sätt, så vi kan inte vara säkra på att detta är hur alla skulle se på det. Men precis som mycket annat är detta en tolkningsfråga, som är öppen för förslag.

                     
Vi tycker att den står för avskilt, det är bara ett begränsat antal människor som får ta del av den. Jag personligen tycker inte att den smälter in på platsen, den är placerad på en innergård med bänkar och buskar. Jag tycker den borde förtjäna en plats där själva statyn är i mer fokus, på denna plats finns det mycket som tar bort uppmärksamheten ifrån den.
Men detta kan ha att göra med att när Borås köpte in statyn att de inte redan i förväg hade en plats åt den, vilket kanske har gjort att den hamnat i skuggan.
Vad jag istället tycker är att den borde flyttas, till ett mer centrerat ställe. Där mycket människor befinner sig, jag tycker den är värd uppmärksamhet.

Här är Maria Miesenberger.

Att Maria Miesenbergers konst är ganska "realistisk" kan ha att göra med att hon är fotograf
och skulptör. Hon är van att jobba med realistiska saker och det verkar som hennes andra konstverk
blivit influerade av just det.

Här har ni konstverket i egen hög person! Långt ifrån ser statyn enkel ut, men när man kommer
närmare ser man de cirkelformade graveringarna på statyn som gör det lilla extra. Vacker!

Lite torr humor sådär..

Jag tyckte det var dags att itroducera kategorin Arkitektur/statyer till bloggen! Jag går ofta runt och bär på favorit hus, favorit statyer, favorit tavlor, citat, böcker och tankar. Därför är de så skönt att kunna samla "det bästa av min hjärna" här på bloggen. Få utlopp för allt detta.

(Bilderna är snodda från Google.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback