Kultur, vad är det?



Som en kutlurblogg är det min trogna plikt att ta upp begreppet kultur. Kultur som mycket annat är svårt att förklara (ungefär som att förklara för en femåring att det inte alls är storken som kommer med barnet).
Jag ser på kultur som en stor säck, dit vi har kastat in saker som är bundna till detta begrepp, t.ex. konst, litteratur, teater, musik osv.
Men vi har ju en kultur, vårt språk och det sättet vi lever på här i Sverige. Turkiet har en egen kultur och Finland med (nej den består inte av en kniv och en flaska rent). Men min blogg ska ju inte handla om jämförelser mellan kulturer, visst är det tillåtet att ta upp men jag vill inte binda min blogg till det.

Utan här kommer jag ta upp kulturella saker. Böcker jag läser, litteratur, tidningsartiklar, konst, teater osv. Jag kommer vara aktiv i kulturlivet och försöka förmedla den aktiviteten till min blogg. Till er.

Vi kan säga som så att jag kommer ta upp de kulturella sakerna inom kulturen, dvs. mönstrerna i kulturbegreppet plockar jag ut och lämnar kvar underlaget. Det vill säga, jag kommer inte ta upp själva strukturen av kulturen, dvs. den vi har idag i Sverige - vårt levandssätt. Utan jag plocka ut det "ytliga" och det roliga och skriver om det.

Så, nu tror jag att jag och min blogg ska ha rett ut en del. Hoppas det är klart för alla vad den handlar om?
Vad gör vi? Nu kör vi!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback