Ilon Wikland

På tal om henne så kanske jag borde redogöra lite noggrannare vem hon är. Jag tror de flesta som vuxit upp med Astrid Lindgrens böcker är bekanta med henne, kanske helt omedvetet?

Men hon kommer som sagt ursprungligen från Estland, men flyttade till Sverige när hon var runt 14 år gammal.
Hon är ju främst känd genom att ha arbetat ihop med Astrid Lindgren.
Till de flesta barnböcker av Astrid har hon illustrerat, t.ex Barnen i Bullerbyn, Karlsson på taket, Madicken, Ronja Rövardotter och Mio min Mio med mera.

Inte svårt att förstå att Wikland har inriktat sig på barnböcker. Men något som kom som en chock för mig var att Wikland är tydligen gudmor till Tallinks fartyg M/S Victoria I, hon har tydligen döpt båten 2004 och illustrerat skorvmålningarna. Inte så chockernade med tanke på att hon är från Estland, men det var något jag inte visste.


Wikland i sin ateljé





Jag på M/S Victoria på väg till Tallinn! (inte världens mest charmiga bild..)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback