Fortsättning på Rigas arkitektur

Riga var verkligen vackert och verkar vara ganska underskattat. Det är ingen som åker dit på semester av ren självklarhet. Dock har de en rik historia där, även Sverige är inblandat i ett hörn, och Svenska porten står ännu kvar.
Jag blev faktiskt chockad när guiden började mala på om Sverige, om och om togs Sverige upp i olika historiska sammanhang. Och ändå har jag aldrig hört någonting i skolan, aldrig har någon nämnt Lettland och Sverige ens i samma mening.

Jag tycker Riga är på tok för underskattat. Om man nu inte gillar kulturlivet (som det finns mycket av) är staden full med strippklubbar, nattklubbar, mysiga restauranger och mycket lettiska klädmärken. Det borde väl locka en stor grupp männiksor? En weekendresa räcker för de flesta.

Nu ska vi istället gå hundra år bak i tiden. Det var då Riga blev en europeisk metropol och plötsligt var staden full av intressant arkitektur. Även idag imponerar baltikums största stad med diverse mordena byggprojekt. Reklam för stora gallerior i guld med fontäner osv prydde hela staden. Överallt byggdes det nytt och man är väldigt ihärdiga i att visa sig från sin bästa sida.

I början av förra seklet så kom de till fem högklassiga byggnader i jugendstil som passar perfekt in i stadens annars ganska jugenddominerande stil. Dessa hus som byggdes står fortfarande kvar. Vissa bättras på och andra byggs om till mer mordena byggnader.

Sin självständighet är något som Lettland är mycket stolta över. Jag som turist märkte det främst genom maten, kläderna osv. Man vill gärna behålla Lettland lettiskt. Jag besökte kanske 4 affärer som finns i Sverige av kanske 40, alla andra var från Lettland eller baltikum.
När de frigjorde sig från Sovjetunionen 1991, det var då byggruschen tog fart. Man hade en stark inhemsk efterfrågan och med lågavlönad arbetskraft fick man som man ville. Det blev dock inte riktigt som man ville, de stora jugendmästarna som satt avtryck på staden försvann (t.ex. Saarinen, Lindberg och Wasastierna) Lettlands byggnadskonst har haft sina svängar. Och detta är bara början på deras resa genom en tät skog av byggnadshändelser.

Mycket har det gått igenom för att nå dagens resultat, nämligen en otroligt vacker stad.

Något som jag tänkte på i efterhand var när farmor noterade hur rent det var överallt. Det var det verkligen. Jag vet dock inte vad det beror på, men jämfört med Göteborg så är Göteborg en soptipp.
I de stora galleriorna glänste marmorgolvet, allmänna toaletterna var superfina och det var verkligen fräsht överallt. Ett stort plus!

En annan sak som jag förundrades över var allas nykterhet. Jag har varit i Ryssland, och en tidig kväll där på en lördag går inte ens katten nykter. Här såldes det lika billigt och lika mycket vodka som i Ryssland, dock såg jag inte en ända som var onormalt påverkad. Inga slagsmål, bråk osv på två veckor! Alltså är det ganska barnvänligt också.

Dock finns det tiggerskor lite här och var, och vår guide berättade att dessa är profesionella tiggerskor och att man aldrig ska ge dem pengar. Dock gör det lite ont i hjärtat att gå förbi med mätt mage, och shoppingpåsar när de ligger på marken med amputerade ben och armar och inte ge en slant.
En annan sak som var vanligt var snatteri. Främst ska man vara försiktig på nattklubbar där de är experter på att fiffla med dina pengar när du betalar med kort i baren, så: kontanter, kontanter och kontanter!

En sak till, du kommer inte långt med egenska heller. Då ca 60% av befolkningen kommer ifrån Ryssland är det väldigt ryssdominerat. På förpackningarna är det inte Engelska/Tyska/Spanska/Svenska -översättningar som vi är vana vid. Istället är det Rysska/Lettiska/Estlänska, de lever lite som en egen kontinent.
Som tur talar min farmor Rysska, men annars var det påhittat teckenspårk som gällde!

Så nu har ni fått er personliga guide till er framtida resa till Riga!
Have fun!











Har massa andra på lager, men nu har ni fått ta del av mina favoriter!
Enjoy!


Kommentarer
Postat av: Mona-Lisa

Vilka härliga bilder, du har fångat! :D hehe! Gillar katten enormt! Kanske skulle man ta och resa dit under semestern! :)

2010-11-03 @ 12:30:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback