Premiär

Dags för första intervjun.

För er som missat det publicerade jag en krönika som handlade om poetry slam nyligen. För drygt ett år sen var det begreppet något helt nytt för mig. Så av egen erfarenhet vet jag att poetry slam har hamnat lite i skuggan, och många är inte medvetna om att det finns eller hur det fungerar. Därför gjorde jag en intervju med Alice Josefsson som är engagerad i poetry slam för att få en rättvis synvinkel på det.



"Poetry slam världen är väldigt snäll och även om man är nybörjare kommer du snabbt in i det"

Hej Alice! För dem som inte vet, vem är du?
Jag är en tjej på 18 år som alltid har tyckt om att skriva. Inte bara dikter utan också noveller med mera. Min utbildning inriktar sig på just på att skriva och jag älskar det. Får jag inte skriva så känns allt meningslöst. Jag har länge tyckt om att stå i rampljuset och få folk att lyssna på mig därför är poetry slam perfekt.


Alice Josefsson, när hon läser upp en av hennes dikter!

Som du säger är du engagerad i poetry slam, men hur går det till rent praktiskt?
Det är en tävling i poesi. Många säger att det inte går att tävla i poesi och det är faktiskt därför vi gör det. Poetry slam är en tävling, det finns en jury som betygsätter dikterna allt eftersom poeten har läst upp dem. Juryn är alltid personer ifrån publiken som kommer dit för att lyssna, alltså inte proffs utan vanliga personer med åsikter.
Det finns olika poesi tävlingar som går till på lite olika sätt men det är alltid en grundomgång när alla deltagare läser en dikt sedan är det de 4 bästa som läser i dueller och ifrån de duellerna är det två kvar. Den med högst poäng vinner och sedan räknas det nedåt. Ibland finns det priser, ibland inte. Oftast är det just äran och känslan av att vinna som är den viktiga. Eller så finns det sådana som jag som helt enkelt bara gör det för att det är kul.

Du nämnde att du skriver mycket i skolan, gör du det även på fritiden?
Ja, det och oftast där jag får tillfälle att skriva dem. Skolan har sina regler så mestadels skriver jag på min fritid. Jag går även i en skrivarkurs där vi får hjälp med våra texter och lär oss olika sätt att skriva samt utvecklar oss. Väldigt användbart!

Det kan vara svårt att skriva ibland, vart ifrån finner du din inspiration?
Överalt! Det kan vara ett samtal någon har på bussen, filmer, andra dikter, artiklar i tidningen. Verkligen allting men som många poeter och författare så tar jag ofta saker ifrån egna erfarenheter. Det brukar bli bäst om det är lite personligt.

Men alla har dagar då det verkligen inte går att skriva, hur gör du då?
Flödeskriver. Ta papper och penna och skriver allt som är i huvudet. Sätt en tid att du måste skriva i 10 minuter precis det som kommer upp i huvudet. Du får inte stryka något, sudda eller stanna. Kommer det bara upp samma saker så skriv samma saker. Det brukar ofta vara så att det ligger för mycket skit över det bra och då måste skiten bort först.

Vad har du för bakgrund inom poetry slam? Vad har du varit med om? Stora tävlingar och liknande?
Oj! Jag har varit med i ett antal år nu. Det har blivit 2-3 Borås Open som är den största svenska tävlingen inom poetry slam förutom SM. Hagströms hink som är en lagtävling då hela lagets insatser räknas och man får också göra texter ihop. Sen var jag med i SM och tävlade. Väldigt stort och helt fantastiskt! Det kanske låter konstigt med ja, det finns ett svenskt mästerskap i poetry slam. Bara de bästa ifrån varje region får vara med och tävla och jag lyckades komma dit tillsammans med några av mina vänner. Bästa upplevelsen i mitt liv verkligen!

Vad är det som gör att just du vill hålla på med poetry slam?
Ifrån början var det ett sätt att komma över min fruktansvärda scenskräck. Det är svårt att tro nu, men när jag var liten kunde jag inte prata inför folk alls utan att spy.
En kompis drog med mig till poetry slam när hon skulle tävla och helt plötsligt stod jag på scenen själv. Det var fruktansvärt och hjärtat slog så hårt att jag inte kunde höra något annat men jag gjorde det. Efter den gången var jag totalt fast. Adrenalinet som pumpade runt i kroppen på mig var fantastiskt! Bara det att personerna faktiskt lyssnade på mig och att jag fick stående applåder när jag gick ner från scenen gjorde mig övertygad om att jag ville upp igen och jag anmälde mig på plats till nästa tävling. Nu vill jag knappt gå av scenen alls!

Vad är den största fördomen du skulle vilja spricka om just poetry slam?
Att det inte är töntigt! Många som jag hör pratar om poetry slam tycker det är töntigt att skriva dikter och ställa sig på en scen för att läsa upp dem. Det är verkligen inte töntigt! Hur kul skulle det inte vara att vinna SM? Är det töntigt att vinna SM? Verkligen inte! Dikter är det minst töntiga som finns.

Vad är det för typ av människor som deltar i peotry slam?
Alla deltar. Gamla som unga, män, kvinnor verkligen alla. Det går inte att dela in poesin i en grupp. Fler än man  tror skriver dikter i hemlighet, dom som tävlar i poetry slam är precis som alla andra. Ett tag var det många killar i ålderna 19-25 men det går i vågor. Just nu är vi väldigt mycket blandat. Juniorer som är 10 år och seniorer som är 90 år. Allting finns.

Hur ska de gå till väga som tycker att detta låter intressant och vill börja med det?
Kolla om det finns poetry slam i kommunen först och främst. Det är många som har poetery slam fast man inte vet om det. Annars, varför inte kontakta mig?

Hur tar man det första steget?
Gå på en tävling och titta. Se om du tror att det är något för dig och vågar du så anmäl dig till nästa tävling. Är det så att du inte vill tävla även fast du anmält dig så måste du inte. Allting är frivilligt och det är meningen att det ska vara kul.

Är det inte nervöst att stå framför människor och inte bara prata, men även läsa personliga texter?
Ja det är det självfallet. Ofta är det så att du läser upp något som är direkt ifrån hjärtat och det kan vara riktigt jobbigt. Jag är fortfarande alltid nervös innan jag går upp på scen men jag tror att jag gör ett bättre framträdande när jag är nervös. Det är många duktiga poeter som är nervösa innan dom går upp på scenen och jag tror det är meningen att man ska vara nervös. Det hör liksom till.

Hur tacklar du din nervositet?
Jag nervös kissar 20 000 gånger innan jag går upp på scenen och jag försöker att läsa något annat än min egen text så att jag inte låser mig. Det underlättar att ha sällskap med som inte ska tävla själva. Min pojkvän är för det mesta ett stort stöd för att han alltid ger mig beröm även om jag tycker det går dåligt. För honom är jag ändå bäst.

När började du och hur?
Det är många år sedan nu.. 6 år sedan kanske. En kompis drog med mig och just den gången hade jag med mig en text av någon anledning jag inte kommer ihåg. På varje poetry slam finns det något som heter Kalibreringspoet. Det är en poet som läser första texten som en testomgång för jurygrupperna och så att publiken ska förstå hur det går till. Denna personen är inte med i tävlingen utan är bara öppning. Jag fick helt enkelt vara Kalibreringspoet den kvällen och öppna hela tävlingen. Jag trodde verkligen att jag skulle dö men jag ångrar verkligen inte att jag ställde mig på scen den kvällen.

Vad skulle du säga till den som vill men inte våga delta i poetry slam?
Det finns något som kallas öppen scen då vem som helst får gå upp och läsa en text utan att bli betygsatt, det är ofta en bra början. Annars finns det mindre tävlingar att börja med. Alla tycker inte att det är kul men det är helt klart värt att testa! Kicken är underbar och dom som inte står på scen missar verkligen något som är fantastiskt roligt.

Många är rädda för det inte känner någon annan som gör det (speciellt unga tjejer), har du fått nya vänner och kontakter genom att delta?
Ja väldigt många. Personer som bor långt ifrån där jag bor som jag pratar med över nätet men också människor som bor nära mig och vi kan träffas varje vecka. Poetry slam världen är väldigt snäll och även om man är nybörjare kommer du snabbt in i det. Alla är villiga att hjälpa dig och göra det så roligt som möjligt för alla. På många sätt är poetry slam som en liten familj.

Kommer du fortsätta med poetryslam i framtiden?
Ja så länge jag tycker det är kul att tävla så kommer jag fortsätta. Eftersom det viktiga för mig är att ha kul.

..Och vad är målet?
Målet... Ja det skulle nog vara att vinna någon av de större tävlingarna. Inte SM än så länge med kanske Borås Open eller Hagströms hink.

Några sista ord du vill tillägga?
Får du tillfället att stå på en scen och läsa något du själv ha skrivit så ta chansen! Det är helt klart värt fjärilarna i magen!

Till er som vill ha kontakt med Alice kan bara lämna en kommentar så tillrättavisar jag er!

 


Kommentarer
Postat av: Björn

Kan passa på att tipsa dig/er som gillar poetry slam om fenomenet "Spoken word" som är ett slags mellanting av ståuppkomik, poesi och politiskt tal. Sök på youtube!

2010-12-01 @ 21:00:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback