"Thank you for smoking"

Hej fanz

Åh vad jobbigt det är när kemtvätten är stängd. Min vita jacka behöver faktiskt tvättas. Sen går det inte att logga in på facebook. Jag som verkligen behöver klaga på att kemtvätten inte är öppen för alla mina 453 närmaste vänner. Behöver medlidandet. Stackars Hanna. Vilken jacka ska jag ta nu? Den blåa? Den varma? Den dyra?
Skickar ett sms. Svarar på ett annat. Tar en bild. Mmsar den. Skrattar. Klagar över mina kluvna hårtoppar.

Bröllop på lördag, vad ska man ha på sig? Måste köpa något. Måste ha något nytt. Även fast jag kommer vara helt anonym bland 300 gäster vill jag inte ta något gammalt.

Får panik. Snart julafton. Vad vill jag ha i julklapp? iPad? Macbook air? iPhone 4? Minidator? Resa? Upplevelse? Lägenhet? Systemkamera? Svårt att välja. Har ändå 19 dagar på mig att välja. Tur.

Får ett mejl. Vad roligt. "Kolla in detta!!" Klickar in. Kollar.

http://www.ur.se/play/145019

Kära vänner. Jag vet hur jobbigt det verkar att kopiera den adressen, trycka upp en ny flik, klistra in den där och trycka på enter. Sedan på play. Jag vet hur jobbigt det där. Hur många värdefulla minuter det tar av ditt liv. Hur dina dataknubbiga fingrar får jobba så de glöder. Men snälla vän. Titta på det!

Det är alltså en 53 minuter lång film tagen från UR play, som handlar om Vår globaliserade väld - Fattiga och rika. Som inriktat sig på en av världens fattigaste länder, Malawi.
Förlåt för att skit jag slängt på faddergalan. För alla suckar jag dratt när hungriga ungar filmas på tv. För alla gånger jag ignorerat och bytt kanal. Förlåt!

Jag skulle kunna sitta och skriva sida upp och sida ner om hur hemskt detta är. Hur jag kan sitta här och klaga på extrakilon och julklappsstress. Hur jag kan klaga över huvudtaget. Vi ska vara så tacksamma.

Att ens förstå att 75% av det landet lever dagligen på 2 dollar. Vilket motsvarar ca 13, 81kr. Förstår ni treton kronor, OM DAGEN! Vad får vi för det i Sverige? ca 4 paket nudlar? Eller två paket och en brukcola på netto? 13 kronor! Det får du inte ens en Marabou för. (sen har det inte ens nudlar där nere!!)

Att ett land utan krig kan vara så fattigt. Men hur svårt är det att förstå egentligen? Ett land utan naturresurser att exportera. Ett land med en opålitlig politiks makt. Ett land med en stor HIV spridning. Ett land som är beroende av odling, men samtidigt har kraftiga regnperioder samt perioder där det inte regnar alls = svält.

Men det jag reagerade mest på var när reporten besöker en tobaksförsäljning och skylten "Thank you for smoking" kommer upp. 80% av landets inkomst kommer ifrån tobaksodlinge. Tänk om alla länder förbjuder tobaken, vad ska de då livnära sig på? Tänk att deras svält balanserar på vårt rökbehov. Tänk att de lever på att vi lever dåligt. Tänk att de lever på cancer. Och det är inte ens deras fel! Är detta rättvist? Vi uppmuntrar dagligen svenska medborgare till nikotinplåster och att sluta röka. Samtidigt som hälsosamma skäl i vårt liv innebär svält i ett land på andra sidan jorden. Detta går inte ihop för mig. Vem har låtit det pågå? Vem har blundat?

Jag hatar numera svaret "ska vi lida bara för de gör det" JA! SVARET ÄR JA! Tänk för att vi skulle klara lite lidande bara för att balansera upp världen lite. Vi i västvärlden kanske borde backa några steg istället för att vilja springa 100km i timmen in i framtiden. Vi kanske verkligen borde börja sattsa på att få en bättre väld. 4

EU kanske borde med sin makt kräva 10 miljoner från varje land och sedan tackla ett problem i taget. Jag förstår att prioriteringssvårigheterna är svåra, men ta ett problem i taget istället för att lösa 10 lite halvt.

Jag är så fruktansvärt arg just nu. Arg på mig själv. Arg på varända jävel. Världen ska INTE behöva se ut så här.
Någon med andra/likande åsikter?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback