Debatt

Hej

Jag blev helt förkrossad när jag missade mitt favorit program, debatt. Så gick fiffigt nog in på Svtplay. Hamnade på en helt annan debatt.

Nämligen anonymiteten på internet. Då de tas upp de flera dödhot youtube-kändisarna och andra internetfenomen får uppleva. Då menar experterna att om man är en offentlig person så får man ta hot och trakasserier, att det kommer med "jobbet".
Men många av dessa "youtube kändisar" har lagt upp sitt klipp av olika skäl, kanske för att visa kompisar, "bara för att" eller för att omformatera klippet - det finns hundra skäl. Man kan inte förutse vad som blir "nästa stora grej" på youtube och många av dessa ungdomar var inte beredda på att de skulle få så mycket mediautrymme - ska man behöva ta dödshos och trakasserier för det?
Personligen tycker jag inget jobb är värt hot. Aldrig ska en människas liv behöva vara hotad bara för ett visst jobb man har.



Experten på Debatt säger "Alltid kommer det finnas idioter" Men vi måste också komma ihåg att det är oftast idioter som begår brotten, tänk om det en dag går för långt..
Det är så tyspiskt oss i Sverige. Vi tar inte saker på fullaste allvar innan någon dör. Antagligen kommer någon behöva leva ut sina hot mot någon person, innan vi ens på fullaste allvar kan disskutera saken klart.

Om jag går på gatan är det ingen som kommer fram och säger "Äckliga hora" eller "Du ska dö" men om jag lägger upp ett klipp på internet eller en bild på mig själv är det fritt fram. Varför?

Det är bara oss människor vi kan bekylla detta. Det har tagit för lång tid att ens ta upp en debatt om anonymitets-problemet på nätet. Det har redan gått så långt att det har byggts upp enorma hinder för att få bort problemet. Och för varje dag som går, skrivs nya hot, och problemet bara växer.

Varför tar vi inte detta på allvar? Många ungdomar mår på riktigt dåligt över hur folk beter sig mot dem. Vem hjälper dem?

Speciellt när det gäller ungdomar oroar detta mig. Många som redan är mobbade under dagtid i "verkliga livet" blir även mobbade på internet. Ungdomar som också är i den fas i livet då de är mest sårbara.

Det är nästan omöjligt, eller jag kan gå så långt som att påstå att det är omöjligt att gå igenom livet som anonym. Varför känner vi då ett behov för att behöva vara det på internet? Vad får vi egentligen ut av att vara anonyma? Eliten talar om personlig itegritet och att människan blir kontrollerad om staten och myndigheterna ska lägga sig i vad vi skriver på internet. Men gör du inget fel, så ska det inte finnas någon orsak till att snoka i vad du gjort. Blir du inte anmäld så finns det ingen orsak att bli synad.

Internet är inte en värld utan regler. Det är bara ett annat sätt att kommunicera genom. Bara för det är en skärm mellan oss, tillåter inte det oss att säga vad vi vill.

Men vi är så vana, vana vid att det inte händer något när vi elakt kommenterar andra. Om det skulle finnas resureser och kunskap hos poliser att hålla koll på det grövsta på internet så skulle vi snabbt sluta. Vi måste komma ihåg att de som ofast kommenterar elakt är redan från början osäkra, små personer som gömmer sig. Böter och polisanmälningar skulle snabbt avskräcka dessa människor.

Och de som skulle fortsätta? De är värda böter.

Vad jag vill komma fram till är att internet är ingen fantasivärld. Här borde det råda samma regler som i de verkliga livet. Internet ger inte dig tällfället att få ut dina aggritioner.

Du ska inte säga något här, som du inte kunnat säga till mig. Öga mot öga.
Några med andra åsikter? Va tycker ni? Är det okej att vara anonym på nätet? Varför? Varför inte?



Här på min blogg får man självklart vara anonym i kommentarsfältet. Men då råder samma regler som i verkliga livet, säg bara saker du skulle sagt face to face. För IP nummer går att spåra, det många är omedvetna av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback