RINGO













Hej!

Var och tittade på premiären av estetelvernas musikal på Tingsholmsgymnasiet. Dels för att jag bloggar dels för att Linn var med. Mest för Linns skull faktiskt. Man ska stötta sina vänner, dagens visdomsord.

Det är ju alltid lite pirrigt att gå på premiärer. I alla fall när de ska upplevas live. Personligen blev jag nog minst lika nervös som de som skulle uppräda. Men i största allmänhet var det otroligt proffsigt. Allt från orkester, dirigent till birollerna så var det hela väldigt, väldigt välgjort.

Vi fick innan man gick in ett litet häfte där namn och sponsorer fanns med. Även ressigören Jan M. Hermfelt fick plats där, han hälsade oss liksom välkommna genom en liten text. Där skriver han:
"När jag tänker på berälltelsen om Ringo blir jag allt mer övertygad om hur viktigt det är för oss människor att försöka finna sina innersta drömmar, även om drömmarna inte alltid blir som man önskar"

Fint va? Så det var inte bara sångerna som var fina, utan budskapet också. Vilket ofta är det vitkigaste.

Såklart glömdes texter ibland, för vissa mer än andra men det är så det är. Jag tror att på den fronten skulle det varit annorlunda om man hade sett musikalen andra eller tredje dagen istället. Sångerna fick mig att få gåshud, och när Linn sjön sin sång så satt min mamma i tårar

Om jag kort ska dra vad den handlade om så kretsar det mesta kring huvudpersonen Ringo som från ingenstans blir känd. Vännerna i det gamla punkbandet sitter i den gamla källaren och är bittra över Ringos framgång. Samtidigt slits Ringo mellan att vara sig själv och vara den hon förväntas vara, till slut viker hon för pressen och ger upp både kärlek och drömmar men..

Här stannar jag. Ni får liksom hitta på ett eget slut. Gud vad jag hatade det i skolan, alla högläsningar fröken hade så var det ett öppet slut. Då hade vi kämpat oss igenom 360 sidor för vad? Ingenting. Sen hade jag också så dålig fantasi och ville jämt vara realistisk. Men det är en annan historia det.

Jag har fått lov att sno alla bilder som publiceras här. För under själva föreställningen var så väl mobiler som kameror förbjudna. Några bilder har jag även lånat av ulricehamns tidning, när esteterna över inför premiär!

Var ni där?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback