Kritik

Jag får inte bara ros av er läsare på mejlen. Utan en hel del ris också, i och med detta tänkte jag svara öppet om det jag får mest kritik om. Jag tror att de som tagit sig tid att skriva kritik också ska få ett svar.

Jag kan tolka den kritik jag får på många sätt. Dock vill jag inte göra er kritik till en tolkningsfråga då jag hoppas kunna uppfatta den på de sätt som de var tänkt att jag skulle. Men får ofta kritik på att jag kallar min blogg för kulturbloggen och att nivån på kulturen här inte lever upp till den förväntade.

Jag tar så klart till mig detta. Mer än ni tror. Oftast kan jag sitta flera minuter ibland timmar innan jag börjar skriva på ett inlägg. Där sitter man och försöker förmulera sig på ett viktigt och vuxet sätt. Kompetent ska man ju verka! Samtidigt läser man sig blind på det man skrivit ihopp om att ha hittat alla stavfel.

Men sen slår verkligheten till. Visst vill jag ta in er konstruktiva kritik, för det är ju för er skull jag skriver. Samtidigt vill jag ha kvar mig i bloggen. Nu säger inte jag att jag förknippar mig själv med stavfel och okompetens men ni fattar poängen.

Att jag har den här bloggen och sätter ett så tydligt namn på den är främst för att få ner hela allvaret som byggts upp som en mur kring begreppet kultur. Att säga att jag inte borde få kalla mig själv kulturbloggen på grund av en låg nivå i mitt sätt att skriva bygger bara på fördomen om att kultur är något för de pålästa och fina.
Om man inte vågar använda sig av ordet kultur, hur ska man någonsin kunna förklara det för någon som inte förstår? Att göra det till något pritigefyllt och svårt lockar inte ungdomar, tvärt om.

Att stava fel och kanske inte ha all kunskap ska väl vara okej också inom kulturvärlden?

Jag har aldrig påstått att jag kan allt. Tvärtom. Under de intervjuer som jag har haft har jag många gånger påpekat att jag skrattar åt mina första inlägg som jag skrev, just för att jag inte visste någonting.
Det säger mycket om jag efter redan fyra månader har förändrats och kan inse mina brister, det är ju inte för än då man kan förändras. Men i och med att kalla sig för något, sätta ett namn på det man är gör också att de kommer en del förväntningar på köpet vilket jag redan visste.

Min blogg handlar främst om att upptäcka kultur på nya sätt. Inspirera till det på alla möjliga sätt och göra ett försök till att normalisera begreppet. Det gör man inte genom att vara rädd för att inte uppnå kraven vissa tycker att man ska uppfylla genom att man bjuder in sig själv till kutlurvärlden.

Om jag numera bara ska skriva på ett språk som bara vissa uppskattar, orkar läsa eller förstår då begränsar jag även min blogg. Jag försöker ungdomsanpassa min blogg så mycket som det går men också försöka göra så det finns något att hämta för någon annan också.

Jag hoppas ni har överseende med diverse stavfel och liknande. Inom det strävar jag inte efter perfektion. Det är snarare på information och inspirations fronten där jag försöker få det så bra som möjligt. Så är ni missnöjda med något mer verkligt än ett stavfel så snälla, tveka verkligen inte på att höra av er.

Jag vill förbättras. Utvecklas. När jag gör det, blir bloggen bättre och nu får ut något mycket mer bättre av det. Så var en del av förbättringen och tyck till.


Kommentarer
Postat av: Johannes

Tsss. DU äger din blogg. DU äger dina ord. Om någon inte gillar det du gör så är det inte DITT problem utan deras. Det är det som är det fina med internet: DU bestämmer.



MEN: kör gärna texten genom Words stavningskontroll innan du publicerar. Det är i alla fall en sorts lägstanivå och plockar de värsta grodorna. Copy, Paste och sedan F7. Inte för att blidka någon utan för att undanröja hinder för förståelse.

2011-03-01 @ 20:41:03
URL: http://kompetent.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback