Kulturkrock


Jag är från Finland. I och med det och min tvåspråkighet så slits jag dagligen mellan två olika kulturer. Jag tror personligen att jag plockat lite från varje, men mest från den finnlänska.

Även fast Finland är grannland till Sverige är det mycket som är annorlunda. Det är inte många medvetna om utan tar för givet att de är "samma sak". Det är det verkligen inte.

Vad som kan orsaka en liten kulturkrock är främst Julen. Då tror jag att skillnaderna syns mest.
En sak som mina bekanta har svår att smälta är att jag aldrig sett Kalle Anka på julafton.


....


Svimmade någon?
Jag har bett flera banda det åt mig under åren, och de har endast citerat "Tomten är far till alla barnen" - "Man bandar inte Kalle Anka"

I Finland har vi dock något annat som kan kännas som en liten motsvarighet till Kalle Anka. Nämligen "Joulurauha". Vilket blir "Julfred" på svenska. Den ända likheten mellan Julfred och Kalle Anka är att den är tittar på det.

Det går till på det vis att i Åbo som tidigare var Finlands huvudstad, där läser man upp ett gammalt dokument som inviger julfreden, dvs. att man inte få förstöra någons julfred på julafton. Jag tycker det är fint.
De läses även på svenska.

Efter det sjunger de finska nationalsången, och även den en gång till på svenska. Vilket inga finnländare tycker är något vidare. Och tror faktiskt att de håller på att ändra det. Då man funderar på att ersätta svenskan med rysska i skolorna där.

Efter det så sträcker i alla fall vår familj lite extra på ryggen för då kommer Björneborgarnas March. Björneborg är staden där både jag och min pappa är födda.

Efter det så går alla hem, dvs. de som samlats på Åbos torg för att lyssna. Vi andra stänger av tvn.


Här har ni i alla fall 2009s julfred. Ser likadant ut än idag så året spelar ingen roll.


Något annat som många i Finland istället reagerar på är att jag ska studenten. De klappar mig på axlen, säger det gärna i en oktav högre än vanligt i kassakön. Varför denna uppståndelse? Jo i Finland är det så att man gör slutprov för att ansöka om att få en vit mössa, dvs. ta studenten.
Skulle nog kunna jämföra det med högskoleprovet fast inför studenten. Där testas studenternas kunskaper genom åren.
Varför det är så konstigt tycker de är att många, nästan 50% klarar inte proven på grund av den stora pressen. Och att ta studenten blir då något extra. De som går en praktisk utbildning på gymnasiet får inte ta studenten alls, om det inte självvalt ber om det.

Förhoppningsvis kommer de ta bort detta, och införa samma system som i Sverige. Hoppas verkligen det, för studenternas skull.


Något annat ni undrar? Skillnader? Likheter?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback