Kultur i Borås

Hej!
Detta inlägg bli ganska lokalt faktiskt. I och med att kulturen i min hemkommun är ganska begränsad så tipsar jag istället om "storstadens" kultur. Nämligen Borås.


Till er alla från Tranemo, många blev förvirrade när jag påpekade att Kulturhuset inte längre ligger vid Bäckängsgymnasiet. Istället har det flyttat ner till Viskan. Vid Bäckäng ska de nämligen bygga PA Halls Terass. Ska berätta mer om det senare.


Så om ni ska låna böcker att kika på Konstmuséet så ligger de nu i Borås gamla Wäfveri. På Borås hemsida kan ni hitta karta för närmare uppgifter!


På tal om Konstmuséet så pågår just nu Johannes Bergströms visning tom. den 16 Januari -11.
"Kaffe snus och kol" heter den. Hans största inspiration har varit situationen i Iran.
Intressant att koppla det med konst. Ett bra sätt att förmedla.


Kommande utställningar:



Några exempel på Karin Broos tidigare målningar. Även fast hon målat länge, är det inte för än nu hon
har blivit uppmärksammad. (Den som väntar på något gott..)
Själv förknippar jag hennes tavlor med att stort lugn.
Hennes karaktärer har alltid tid att stanna, sitta eller bara vara.
Hon har lyckats gestalta fridfullhet på gott och ont. Ser faktiskt fram emot hennes utställning, hoppas man hinner gå och se!

Varje Tisdag. Kl 19.00. Då är det fri entré till Kulturhuset. Dock måste du ha en biljett, och den måste du hämta ut fredagen innan aktuellt evanemang! Dessa biljetter hittar du i stadsbiblioteket och det är max 2 biljetter/person!

Usäkta mig, men detta är ju en genial idé. Synd att kultur oftast måste locka med "gratis" för att få upp intresset. Oftast går det inte heller ändra på. Folk vill inte betala för något som tidigare varit gratis. Om det inte nu är livsviktigt. Detta är perfekt. Nu får alla tillgång till kutlur, även fast plånboken är smalare eller till och med tom.



Tisdagen den 25 Januari har ni möjliheten att se en konstert med Cookies N Beans. Helt gratis!
Kom bara ihåg att hämta ut biljetter nästa fredag.


Cookies n Beans - Train Train
Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Tjejerna är ju jättesnygga och har helt galet bra röster,
dock falller inte deras musikstil mig i smaken. Vad tycker ni?

Kulturnatten:
Kulturnatten är ett evanemang som återkommer varje år. Dock finns det ingen aktuell information när årets kulturnatt kommer ske. Senast var 21 maj så antagligen blir det mot våren.
Detta är en natt och ett tillfälle för Borås kommun att tillföra så mycket kultur till Borås-publiken under en och samma afton. Liknande evanemang finns runt om i Sverige. Jag har tillexempel redan tipsat om Göteborgs kulturnatt!


Förra året uppträdde Stonefunkers och..


First Aid kit!

Mer om Borås kultur kommer allt eftersom. Informationen för detta kommer främst ifrån Borås hemsida. Vill ni veta mer så klicka in er där och fortsätt till kultur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback