JAG VILL HA MED ER!




foto, bokmusen.se


Hej Vänner!

Tisdag 1 februari, kl. 19.00 - Tranemo Bibliotek
Kommande Tisdag är det föreläsning på Tranemo Bibliotek. Det är Lars Josefsson som berättar som sin bok "Själens obotliga ensamhet", den handlar om Frans Oskar Andersson från Mossebo.

"Baserat på ett unikt faktamaterial skildrar boken ett hjärtskärande utanförskap, livsvillkoren i en avkroksbygd och Välfärdssveriges gryning. Fastän berättelsen är fylld av osannolika, pedantiskt sanna och fantasieggande detaljer är det bokens intensiva människoskildring som lyser fram och finns kvar. Mellan de många raderna växer frågor: Hur kan vi utveckla mellanmänsklig tolerans? Kan vi förvandla utanförskap till ett generöst innanförskap?"

Mitt realistiska hjärta bankar för fullt, mina verklighetsbaseradeböckerälskande -hjärnceller hoppar av glädje och mitt detaljöga fäller en glädjens tår. Samtidigt blir jag så glad över hur mycket intressanta frågor boken väcker. Jag trodde inte att boken skulle vara SÅ intressant, men älskar att bli motbevisad. 
Det ska bli superintressant att höra författarens egna ord, och förhoppningsvis disskuteras det lite kring dessa frågor om utanförskap i samhället osv.  Förhoppningsvis finns det tid för frågor.

Jag har också haft författardrömmar någon gång i mitt liv och hyser en stor respekt till författare av alla slag. Två saker jag ofta tänker på när det kommer till författare,
1. Hur kännslan är att verkligen få hålla sin färdiga bok med layout och sitt namn på. Läser man den? Vart ställer man den i bokhyllan? Långt bak eller lite nonchalant på kökbordet så att alla besökare ska se?
2. Hur man reagerar när man ser sin bok i en reakorg? Varje gång jag ser lågprisböcker ligga huller om buller så gör det lite ont i hjätat. Tänk på alla timmar de lagt ner, tänk så nöjda de varit och nu ligger det där och trängs med vikta sidor, nätta framsidor och reas ut för 20,90:-

Kan man fråga detta tro? Eller är det frågor som kommer förbli obesvarade.


Nu är det så att jag banne mig inte tänker gå själv! Nu vill jag ha med er, visst ses vi där?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback