Finsk musik


Med tanke på mitt tidigare inlägg så vill jag gärna dela av mig av "min andra sida". Samtidigt som jag fullkomligt älskar svensk musik på svenska. Så älskar jag även finsk musik.

Jag vet att många tycker att språket låter roligt och så. Till våra nordiska (samt andra) öron kan det göra det, eftersom det inte alls är besläktat med Svenskan eller de andra nordiska språken. Estlänska, Lettiska ibland Rysska är betydligt mer lik finskan.

Språkligt tycker jag att finskan är ful. De saknar helt "sch"-ljud vilket gör språket mycket runt. Mycket O-ljud.


Här är iaf några av mina absoluta finska favoriter. Många av dem är jätte gamla, men de har sin charm. Tråkigt nog är det oftast texten JAG fastnar för.

Finlanders - Oikeasti (tog en med text, om någon känner sig manad)
 


Sarah Kivi - Joka päivä joka ikinen yö (Från en ganska ny finsk film, Jos rakastat)


Jippu & Samuli Edelman - Jos sä tahdot niin (Från samma film som ovanstående, en cover men en av de mest vackraste låtar som finns)



Jag har en liten idé om att publicrea några låtar från olika länder och på det sättet koppla olika kulturer och förenas genom musiken. Det är ett lätt men mycket effektivt sätt att binda varandra genom nöje. Så har ni några idéer på utlänsk musik, albanisk, fransk eller österikisk? Snälla lämna ett tips så lägger jag upp en eller annan låt efter det.
Sedan kan man även utveckla den till något större, kanske gå igenom de största skillnaderna mellan kulturerna och sedan avsluta med våra likheter. För personligen tycker jag det är viktigast att se likheterna mellan kulturerna. Vi är alla människor, det handlar bara om olika levnadssätt.


Har en ganska komisk krönika på gång om just Finland som land, dess likheter och.. olikheter.
Så, pass på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback