En intervju

HEJ

För ett tag sedan arbetade jag med intervjuteknik och gjorde en intressant intevju med en ganska så känd modebloggare. Jag var mest beknat med intervjuer mellan person-person.

Jag ville bredda min kunskap och pröva på något som man numera som jorunalist måste kunna hantera, nämligen intervju via mejl. Konsten är att fråga rätt frågor, samt vara steget före till eventuella följdfrågor.

Det var mycket mer jobb än vad jag förväntat mig. Eftersom frågorna skickas ut i slumpvis ordning, samt att personen i fråga inte svarar på allt blir det ett klipp-och-klistra projekt utan dess like. Man måste själv bygga upp en intressant intervju endast med grunderna.

Det jag la mest krut på var layouten. Alla intervjuer i tidiningar är mycket proffsigt upplagda och jag försökte själv efterlikna det utan någon som helst kunskap sen innan. Så där satt man i paint och klippte och hade sig.

Ni kan ju ana hur irriterad man blev när läraren sedan kommenterar att typsnittet här och här är för stort, kan du ändra det tack? Ja viiiiiissst...

Bloggaren som råkade ut för mina nybörjafrågor var ingen mindre än Dollyblond.
Ni hittar hennes blogg här: www.dollyblond.se  - En ruskigt bra och inspirerande blogg!




Några frågor/svar från intervjun, någon som är intresserad av mer?
Bara att fråga


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback