Mirakelmedlet, backstage

Hej..
Ett evigt tjat om denna teater jag var på va? Det var alltså Svenljunga dramagrupp i åldern 14-15 år som spelade upp sin inövade pjäs "Mirakelmedlet". Ingen kommer glömma det namnet nu va?

Kort ocg gott kanske jag ska berätta lite om handlingen. Man kan säga att familjens hund höll berättarrollen vilket jag tyckte var riktigt roligt, speciellt när det bryter lite från de vanliga. En skön tvist helt enkelt.
Hunden ska då berätta om hans familj, som minst sagt är underliga. De har problem med allt från stress, grannfrun, kärlekstrubbel och skolångest.

Till en dag. Då de alla sitter samlade framför tvn och reklamen för det nya mirakelmedlet dyker upp. Tydligen kan detta piller förändra allt. De beställer och tar pillret ihop.

Nästa dag kan familjens hund nästan inte tro sina ögon. En av döttrarna som alltid har svårt att gå till skolan är nu överlycklig vid självaste tanken på skolan.

..Men allt kanske inte blir som det skulle, eller?

Ja, jag måste faktiskt behålla mysitiken över hela pjäsen. Men den var helt klart värd att se. Blev lite inspirerad själv, och sugen på att inta scenen och agera ut. Madelen Andersson, som deltog i pjäsen hade själv beskrivit den som en barnpjäs.
Dock har jag en helt annan åsikt, för mig verkade detta som en klassisk ungdomspjäs. Man kunde höra skratten ut till kanterna när någon nämnde "snopp".
Det fanns gott om mycket lättsam humor och pjäsen var mycket välgjord. Tjejerna var välorganiserade på scen och jag har inte mycket att klaga på. Det tjejerna ska göra här näst är en mer klassisk och känd pjäs vilket kommer vara roligt att se, för nu finns det inga tvivel på att de har talangen. Blev positivt överraskad då mina förväntningar inte var speciellt höga. Men älskar att bli motbevisad!

Jag träffar tjejerna efteråt.  Alla är superglada och verkar vilja göra om det. Efter en hård dag med tre föreställningar på raken känns inte stämmningen sämre för det. Tjejerna samlas in en ring framför mig och jag känner mig som en lågstadielärare när jag börjar föreläsa om min blogg och syftet.

Jag frågar tjejerna lite lättsamt om deras syn på klultur. Ingen verkar speciellt insatt och jag får svar efter deras intressen, vilket är teater. Positivt att det räknar in det i begreppet kultur i vart fall!

Här kommer lite bilder backstage *cOoL GiRl* (ironi)


Snälla Madelen som ställt upp som informatör, samt på en rad jobbiga frågor från mig. Tack!





Efteråt blev det en stor gruppkram á la Telletubbis-stil och det var grymt skönt att se en sådan gemenskap, utan utanförskap eller mobbning. Mer sådant till ungdomen!

Hoppas ni är nöjda tjejer, släng gärna in en åsikt eller så!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback