Svensktoppen, nästa!

Hej mina fanz

Jag har ju nämnt ett antal gånger tidigare om hur mycket talanger vi har i Sverige, både litteraturmässigt och sångmässigt. Hittills har jag bara tipsat och hyllat svenska artister. Dvs. personer som redan är kända i Sverige. Men egentligen finns det många andra som går runt och bär på samma talang och samma drivkraft som de, men som aldrig blir upptäckta.
Speciellt i småbyarna runt om kring Svenljunga/Tranemo. Det finns fullt med talanger, allt ifrån duktiga skådespelare/skådespelerskor till sång. Men jag måste medge att framtiden inte ser så ljus ut för dem och att det är svårt att bli upptäckt utan att satsa 100% jämt. Hela tiden. Vem har tid med det? Mitt bland skola och framtidspress.

Därför tänkta jag hylla sångtävlingen Svensktoppen, nästa! som arrangeras av SR (Sveriges radio) som är en sångtävling för alla okända nya artister. I praktiken; en tävling där man får skicka in sin låt, blir man utvald får man delta i en rad olika deltävlingar. Går du vidare från din ort, kommer du till nästa deltävling. Vinner du även den så går du vidare till finalen, där de bästa möts på Liseberg (i år var det 8 st). Årets vinnare blev, Staffan Stridberg med låten Black Crow.

Min barndomsvän Linn Jonsson-Lill 18, Tranemo tävlade tillsammans med hennes vänner som band i Borås, och kom vidare till nästa deltävling. Tyvärr gick det inte längre med hennes egen skrivda låt Stop these thoughts och vinnaren i Sjuhärads deltävling blev istället Wave med låten Run and hide.

Dock tycker jag personligen att Linn var värd att vinna. Inte för att jag känner henne utan för att hon var bäst. Inte bara rent sångmässigt utan även scenmässigt. Hon lyckades under sin låt, både spela gitarr sjunga och spela piano. Det kallar jag mångtalang!
Tillsammans med Gabriel Lorenzon 18 Månstad, Emil Jonsson-lill 20 Tranemo och Nadja Björnström 18 Abjörnarp bjöd det på en riktigt, riktigt bra upptränande. Och jag hade gåshud hela tiden!

Att se Linn, en nära vän lyckas såpas långt var ändå häftigt. Det var nästan som en bekräftelse "Alla kan lyckas". Att hon lyckades vinna en delfinal tror jag också stärkte hennes och de andras självkänsla (rent musikalist sätt då).

Så därför tycker jag att även om man kommer från en liten ort och det inte ser så ljust ut rent kariärsmässigt så ska man inte ge upp. Tycker man om det, brinner man för det så kommer man kanske lyckas. Det gäller att hjälpa sin egen tur och lycka på vägen och pröva sådana här saker! Det är trots allt till för att hjälpa.

Linns låt har även ett vädligt viktigt budskap. Lyckades hitta en del av låten på youtube så lyssna noga mina vänner:


Jag antar att Svensktoppen, nästa! kommer att arrageras nästa år med. Så ni som sitter där hemma med guld i strupen, tveka inte! Vad är det värsta som kan hända? Att ni får ett nej? Och vad gör det?

Lite bilder från Sjuhäradsfinalen i Borås:









Intresserad? Läs mera på denna sida: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3147






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback