Jag är så glad

Blev faktiskt positivt förvånad när jag loggade in nyss på bloggen. Jag hade ju fått massa kommentarer. Tack, hemskt mycket tack. Fortsätt så!

Tänk vad denna lilla obetydliga fråga för er kan skänka glädje till mig! Och tänk vad LITE det krävs för att göra mig glad! Och mig vill ni väl göra glad?

Anonym om NU HAR GUD VARIT ORÄTTVIS IGEN:
Gillar du julen?



Hej Anonym.
Känns lite jobbigt att du är anonym faktiskt. Men här dömer vi inte folk. Det var ju en ganska känslig fråga du ställde så kanske bäst att vara anonym?
Tänkte att så länge jag bara får 1-5 kommentarer med frågor, så kan jag svara på dem såhär öppet.

Till din fråga Anonym. Om du går ner några inägg finns det en krönika skriven om ingen mindre än mig själv, handlar om just min inställning till julen.

Nej. Jag gillar inte julen. Om jag fick barn i skrivande stund (HAhahAHAHAHha) så skulle jag dölja julen från dem. Bli mamman som stal julen.

Kanske inte så dramatiskt men du fattar poängen.

Jag tycker hysterin kring julen är övedriven. Alla pratar om hur julen främst handlar om att vara med "nära och kära, familjen kommer först" Ha! Ha! Vilket skämt. Dessa människor säger så för det förväntas av dem. Det är rätt inställning till julen och därför har alla tagit till sig den.
Kan ingen vara lika ärlig som Pelle 10 år, som tycker julen är kul för då kommer tomten med nytt palystationspel?

Samtidigt lider jag med dem som inte har någon riktig jul. Vad som nu definerar en riktig jul. De som har ångestbollen i magen vid första advent, de som inte vet hur pengarna ska räcka. Mina tankar är hos dem.

Alltid när människor förväntas göra samma saker, det är då man ser varandras skillnader. Vem som har och inte har. Studenten är ett gott exempel, när alla ska ha samma kläder och endast detlajerna avgör vem som är bättre än alla andra. Julafton är likadant.

Dock är det svårt att skaka av sig julen. Speciellt med den hysterin det är kring den. Alla har som sagt inte råd att fly till ett varmare land bara för att komma undan gubbar i röda trikåer.

Men jag tycker julen skapar mycket oro, ångest och förtvivlan hos många människor. Julen som egentligen borde handla om familj och vänner har istället förvandlats till ett paketparty utan dess like.

Njut av julmaten. Av varandra. Ta dig tid att prata med Farmor, be mormor berätta om deras jul på deras tid. Knäck nötter till en jullåt, sjung med. Minska fokuset på det matriella och bygg upp era relationer till era nära och kära. För som ni alla säger, det handlar i första hand om oss. Vi och våra relationer står i fokus under julaftonen!


Sen skadar det ju inte om jag får en iPad i julklapp. (skojar)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback