JAG TRÄFFAR..


Den färgstarka personligehten Daniel för att snacka lite kulturella skillnader..

Hej Daniel och välkommen till kulturbloggen, hur är läget?
Superfint tack, mycket på gång innan jag flyttar till Malmö på lördag.
 
För dem som inte har någon som helst aning, vem är du?
Jag heter Daniel Fagerholm. Är en glad filur som gillar humor och att underhålla. Samt sy kläder och handla på loppis. Är känd för min personliga stil och blev nominerad i kategorin med originella i Finlands Blogawards 2010.
 
Du är även bloggens första kille, och får tills vidare representera
det manliga könet, hur känns det?

Gillar att bryta mot könsroller så det känns fint!
 
Du skriver mycket om Finland vs. Sverige, vilka är de största skillnaderna på
dessa grannländer?

Oj, här skulle jag kunna skriva en hel uppsats! Svenskarna är lagspelare som tycker om att diskutera, tala och älta. Det ser man ofta i svensk TV, svenskar vill komma fram till genomtänkta beslut medan deras kallprat är något som frustrerar de finska kusinerna på andra sidan av havet. Där är här man gärna är effektiv och tar snabba, mer riskfyllda beslut och har ett betydligt mer auktoritärt sätt att styra. Det märkte jag tydligt när jag jobbade i Sverige, man diskuterar mycket och chefen är en i mängden (men som håller förstås lite i trådarna). I Finland har man mera respekt gentemot sina chefer, skollärare och så vidare. Finnar brukar också anses som ett tyst folk som ofta blir kritiserade för deras konversationsförmåga eftersom prat i princip inte betyder någonting för dem och ord används generellt bara som ett informationsflöde. Det som räknas i slutändan är vad som egentligen blir gjort, och resultatet. Work and shut up, överdrivet sagt men som det ligger en poäng i.
 
Personligen kan jag inte förstå hur två länder sida vid sida ändå kan vara
så olika, eller vad tycker du?

Jo historia, kulturen och icke att förglömma språket skiljer sig verkligen åt. Det som man dock ofta glömmer är att Finland är officiellt ett tvåspråkigt land. Jag är finlandssvensk och uppväxt i en stad där 50% talar finska, 50 % svenska. Gått i svenskspråkig skola och uppväxt med svenskspråkig familj, släkt och vänner. När man träffar svenskar får man ofta frågan "Varför kan du svenska?" Är dina föräldrar från Sverige?" "Men varför talar du inte muminsvenska?", då får man förklara att Finland är ett tvåspråkigt land och att jag inte har anknytningar till Sverige samt att det finns olika dialekter i svenskfinland.
Det som är roligt är att finlandssvenskar dras mellan finska, finlandssvenska samt rikssvenska kulturen. Min familj och vänner kollar t.ex. på svensk tv och lyssnar på svensk musik. Och de flesta artister i Sverige brukar komma hit och spela för oss finlandssvenskar. Något många svenskar inte har en blekaste aning om!

Vad tycker du är typiskt svenskt respektive finskt?
I det dagliga livet som schlagerbög kommer först att tänka på musik & schlager. I Finland är det omodernt med popmusik. Här kör man med rock och metal, likaså ofta i schlagersammanhang. Sverige är däremot popens och glittriga schlagerns land.
Typiskt finskt är ju även förstås bastubadande. En bastu finns nästan i alla hus & hem. En ny grej jag märkt när jag bloggat är fenomenet svenskar och "kändisdyrkan" och att "alla kan bli kändisar", vilket man ser t.ex. genom bloggar (I Finland finns ingen bloggkultur) och MASSOR med dokusåpor. På den punkten har Sverige blivit allt mer amerikaniserad speciellt inom populärkulturen än Finland.
 
Svenskar är överlag mer öppna och trevliga medan finnar är mer tystlåtna. Men på gott och ont. Vi tar ett exempel. När jag var tillsammans med en svensk kille (som var just glad & spontan) sa redan efter en kort tid "jag älskar dig". Gulligt så. En finne jag var tillsammans med sa först efter 3 år "Minä rakastan sinua", då visste jag att han menade det på "dödligt allvar" och att det kom från hjärtat. Finska män kan ha lite svårt med det där att uttrycka sina känslor men visar det på andra sätt i stället.
 
Du har också rest mycket, speciellt på sista tiden, vilken är den
största kulturella skillnaden du råkat ut för?
 
Hmmm. Överlag om jag tänker på Europa tycker jag folk är mer pratglad och öppna desto mer i väst du reser. Österut tvärtom. Men jag gillar t.ex. att dansa på borden i Köpenhamn och tala med alla. Samtidigt som jag älskar att sitta tystlåten på en pub i Vitryssland och lära känna folk sakta men säkert på djupet. 
 
Om du fick flytta till ett land just nu, för att leva enligt deras kultur, vart
skulle vi hitta dig?
Min syster tog sitt pick & pack och flyttade till ett fattigt land i Afrika och jobbar på ett sjukhus. Hon berättade att dans, sång & glädje är folks vardag. Trots fattigdom och elände. Det låter härligt. Där skulle jag säkert trivas (ej hunnit utforska Afrika ännu) för jag älskar sång, skratt & sann glädje. 
 
Vilken kultur känner du dig inte så bekväm med?
Amerikansk kultur. Ett artigt folk men känner mig inte bekväm med ytliga "Oh you´re so beautiful, look at you", "Oh sweetie, I love you so much" jargongen.
 
Vad tycker du är den största bristen inom vår kultur här i norden?
Folk borde ta ut svängarna mera och våga vara sig själv. Strunt i jantelagen och kör ditt egen race. Besökte t.ex. krogen i lördags, där folk var klädda & stylade som kopior. Tydligen har folk en vilja att smälta in i mängden. Men för min del är det inte tänkbart. Gud så tråkigt, vem vill vara en kopia?
 
Kultur kan innebära mycket, som tillexempel levnadssätt, hur gör man om man vill
leva livet á la Daniel?
Man är en livsnjutare, reser ofta och gillar livets goda. Är kreativ genom dans, underhållning och att skriva. Tar dagen som den kommer och lever livet i färger!
 
Om kreativitet skulle mätas i kilo, hur många kilo kreativitet består du av? 100 kilo rosa godis!
 
Vilket enligt dig, är det absolut bästa sättet att uttrycka känslor och sig själv:
dansa, sjunga, måla, skriva, eller något annat skapande?
 För mig att skriva & dansa!
 
Du stickar med mormor och dansar till gamla schlagerhits, någon annan talang
vi inte fått ta del av än?
Hmm, skriver ju ofta. I bloggen kör jag med korta texter och hemgjorda videoklipp. Underhållning & humor är mitt genre. Därför har inte den djupare sidan av Daniel kommit fram så ofta. Den sidan borde jag plocka fram oftare. Min dröm är även att skriva en bok.
 
Du har även en personligstil, i vilken affär kan vi hitta den?
Kan bli svårt för jag syr ofta själv. Och så handlar jag på loppis (även från vanliga klädaffärer men då ser de ofta ändå retro ut). Sen är jag färgstark. Starkare färger desto bättre!
 
Hur mycket mod tycker du det krävs för att våga ha på sig det man vill, och inte
bry sig om vad andra tycker?
Det krävs mod. Jag kom ut som homosexuell som 14 åring i ett litet samhälle och blivit härdad sedan unga år. Så för mig är det inga problem att våga vara mig själv! Att våga tro på sig själv är viktigt och att uppmuntra & coacha sig själv att ta steget ut och leva ut den man är.
 
Hur viktigt tycker du det är att ha en individuell stil? Alla har en konstnär i sig men konstnärligheten ter sig i så många olika uttryck. Vissa kan se "vanlig och vardaglig" ut utsidan men vara en hejare på att måla tavlor. Jag tycker personligen att mina kläder & min stil är MIN färgpalett.

Du känns ju verkligen som en modig person som verkligen känner dig själv, men
vad får dig att ligga och gråta i fosterställning?
 Klassiska krig, orättvisor & folk som är elaka mot varandra. Men för min del räcker det med att se en sorglig film eller när jag saknar min olyckssyster Elin som tog livet av sig. Kallar det livet. För mig är det viktigt att uttrycka mina ups and downs känslor.
 
Hur tycker du vi ska bryta fördomen om kultur? Att det bakom all kultur finns en kvinna..
med batikläder, långkjolar i vinrött, träsmycken, grått långt hår och läppstift på
tanden?
Upplysa och informera! Ut i världen & res! Träffa en massa folk, lyssna. Ta till dig olikheterna. Kultur & olikheter är en rikedom!
 
Går det att bryta fördomar? Oh ja, genom bloggen driver jag med fördomar genom att förstärka dem! Gillar att driva med fördomar och göra narr av dem med glimten i ögat.  

När läste du senast en bok, och vad hette den?
Siw Malmkvists självbiografi. Jag tycker Siwan är cool!
 
Hur ofta besöker du det lokala biblioteket? Inte så ofta, är hejare på att köpa böcker. Bara mina böcker utan tidspress och som man kan läsa om och om igen!
 
Du får välja mellan att prenumerera på "Svensk skattetidning" eller tidningen "Tåg"?
Vilken och varför?
Inte läst någondera då jag ännu bor i Finland men "Tåg" låter mera mig. Reser ofta med tåg dessutom.
 
Vilken svensk artist vill du se sjungandes i din trädgård en söndagsmorgon? Oj, Anna Book, Carola, Arja Saijomaa eller finska systrarna Lili & Sussie. Varför inte alla i en schlagermedley? Humor, skratt och glada schlagers är en befriande kombination!
 
Och till slut Daniel, få du slänga iväg några visdomsord till mina miljarder läsare, eller
bara hälsa till någon, varsågod:
Allt är möjligt för den som tror att allt är möjligt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback