Nyhetsövervakning










Godmorgon.

Tänkte att jag gör en snabb nyhetsbevakning kring tidningarna i Sverige. Vad har hänt i kulturvärlden?

Läser på Svd.se att Tutankhamuns grav ska stängas. Förmodligen i slutet av året om de egyptiska mydigheterna får sin vilja igenom. Neeeej?!?! Jag har ju inte hunnit dit än. Så här kan de ju inte göra!
Orsaken ska vara slitningen de blir på graven tack vare tursiterna. Dock har de en vision om att bygga en exakt kopia av graven som tursiterna ska få peta och slicka på isf. Meeen. Blir ju inte samma kännsla då ju.

Sen finns det ett quiz också. Om din kunskap kring egyptologi. Finns en chans att jag gör min Kulturhistoria-lärare djupt besviken. Så jag undviker testet.

På samma sida kan vi läsa det jag redan visste (eftersom jag är allvetande) att Robyn tog hem inte en, inte två utan hela fyra grammisar under grammisgalan. Det var inte fjuttiga titlar det heller, utan Årets album, Årets kompositör, Årets låt och såklart Årets kvinnliga artist. Där kan Oskar Linnros slicka sina sår och sitta och sura, ha! ha! ha!

Nu ska vi inte hoppa på Linnors inte. Han fick sitt blygsamma lilla pris för Årets nykomling och fick helt enkelt nöja sig med det. Experterna menar att han valt fel år att släppa sitt album. Vilket jag är beredd att hålla med om!

Sen fick såklart Håkan Hellström ett och annat pris, så jubla nu Göteborg. (Så klämmer vi in att Johnossi fick pris för Årets grupp, hurra!)

För att sedan stödja Sverige och vara lite extra patriotisk kan jag berätta något som jag redan sagt. Men kasta lite nytt ljus över det faktum att filmen "Hämnden" fick sin Golden Globe för bästa icke-engelsspråkiga film. Varför är detta så underbart då? För att den är gjord över en dansk kvinna? Icke sa nicke! Utan för att vår allas kära Mikael Persbrandt finns med i den. Svd har till och med valt att kalla filmen för "Mikael Persbrandt-filmen Hämnden".
Nu ska vi inte överdriva. Men grattis.

Jag antar att ni såg Solsidan i söndags? Premiären sågs nämligen av 2,5 miljoner tittare och blev ett nytt rekord. Jag måste dock erkänna att jag inte tittade. Ska jag känna mig utanför nu?

Jaha, och gissa vad? Hollywood gillade uppenbarligen inte Sieg Larssons slut"Män som hatar kvinnor". Vad baserar jag det påståendet på? Jo, nu tänker de skriva om slutet helt och hållet.
Tror jag hörde Stieg vända sig i graven nu.


Bilderna kommer ifrån svd.se och ni hittar dem där. Vill ni ha länk får nu för sjutton be om det!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback