lokalt




Vi har betat av vad som händer i Borås kulturliv framöver. Men vad arrangerar småkommunerna för oss invånare.
För er utomstående läsare kan jag tillägga att jag bor i den lilla kommunen Tranemo som ligger strax utanför Borås. Och för er som inte vet vart metropolen Borås ligger, plugga upp geografin eller googla.

För oss här i trakten kan det vara viktigt att veta vad som erbjuds oss. Läser på grannkomunens sida (Svenljunga kommun) att de brukar anordna en årlig Kalvfestival. Vad är det? Äter man kalv?
Nej. Sedan 2004 har man arrangerat denna "festival" i en ort som heter Kalv, och nu är det dock mina geografikunskaper som rostar. Kalv är en liten by, med drygt 380 invånare som ligger mellan Västragötaland, Halland och småland, ca 8mil sydost om Göteborg säger beskrivningen. Denna festival arrangeras för att hylla utvecklingen och den nutida konstmusiken.
Den kommer äga rum 12-14 augusti i år.

Varje år annordnar även Svenljunga Bibliotek möjligheten för 10 lokala som andra konstnärer att ställa ut sin konst. Vi har precis missat Janne Nordgrens utställning men den 4 februari kan ni gå på vernisage och se Magnus Magnussons konst. Har ni inte tid då, gråt inte. Utställningen håller på ända till den 26 feb.

Jag kikar även in på Tranemos hemsida ihopp om att hitta möjligheter till att engagera sig i kulturen på hemmaplan. På hemsidan hittar jag sloganen "En liten kommun men en livaktig kultur- och fritidssektor!"
Livaktig kultur är orden jag fastnar på. Jag vill så gärna att det ska finnas mer möjligheter, men man måste se till verkligheten. Tranemo kommun är liten och kulturen får lida för det. Men om man hittade ett sätt att engagera människor så skulle man i en sådan här liten kommun ha en fördel, man skulle snabbt kunna bygga ett fortroende och en stam-grupp med människor.

Dock måste jag säga att Tranemo Biblioteks hemsidan verkligen har gjort det bästa av saken. Den är otroligt välorganiserad, där finns boktips och annat underhållande. De här även en mycket välarbetad länksida.

Vill ni gå in och kolla?

Klicka här
http://www.tranemo.nu/default.lasso


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback