Kulturmagasinet

Hej
I och med att jag varit sängliggande 90% av dagen har jag hunnit med att titta både på Antickdeckarna och Kulturmagasinet. (även Sex and the city, Desperate housewifes och South park - men sådant nämner man inte i kulturbloggen)

Kollade precis på ett intressant avsnitt av kulturmagasinet, där man pratade mycket om Alvar Alto. En finsk designer och formgivare som verkligen satt ett avtryck på Finlands formgivning och våra vardagsrum.

De pratades mycket om varför Finlands design håller i sig så hårt. Jag lyssnade inte så mycket på vad expertpanelen utan började tänka på realistiska och verkliga svar på den frågan. Jag kan inte annat än utgå från mig själv, min familj och min släkt - och vad finsk design betyder för oss.

Personligen så älskar våran släkt allt som är finskt. Känns väldigt patriotiskt men i Finland är det väldigt modernt att ha inhemska design-saker. Allt från koppar till möbler.

I Sverige känner jag inte av samma behov att ha just svenska design-prylar utan vi använder oss av IKEA och thats it.

Vi här hemma har bara Iitala tallrikar och glas. Alla vaser är just designade av Alvar Alto eller Marimekko.
Muumin, Marimekko, Iitala och Pentik
är något som domineras i alla finska hem tror jag. De håller en viss kvalité, anses lite som status prylar men är också vädligt fina. Just att de blivit så moderna finner jag inget svar på, men att de är det - råder inga tvivel om (ni skulle sett dagen innan julafton inne på Pentik = död)
En finsk familj köper hellre en handduk från Marimekko än något billigare märke. Generellt.

Det som min familj tycker är en fin gest från min sida är att min balklänning kommer just från Marimekko och har slutats tillverkas och är numera one of a kind. Lite som att hedra sitt hemland på ett ytligt sätt. 

Det är just det som är en speciell tvist inom finsk design, Pentik och andra märken är att en viss collection av muggar eller tyger upphör efter ett tag. Efter det är kopparna värda mycket, mycket mer. Inte bara pengar- mässigt men också för dig, då har inte alla dem. Vilket gör det väldigt speciellt.

Vi köper dem absolut inte för märkets skull. Utan mycket är just för att de oftast är mycket vackra, speciella och betyder mer för oss finnländare än en kopp från IKEA.

Just nu går det väldigt bra för Finland på den fronten då många andra länder har fått upp ögonen för deras design. Det tycker jag deffenetivt Sverige saknar, något svenskt. Vi har sållt mycket av det som var vårat och mycket av det som fortfarande är vårt är inte eftertraktat.

Det är alltid en bra start för ett märke när man har en konsumtion i sitt eget land som visar stabilitet, sedan när den sprids utomlands är det bara ett stort +!

Personligen är min favorit (som alla mina vänner vet) Marimekko och deras mönster Unikko. Dock är alla deras mönster väldigt vackra.. och dyra. Men detta är min absoluta favorit.

Och numera kan man hitta allt i detta mönster. Som jag, jag har alla min skolmappar i det mönstret, min musplatta osv osv.




                                 


Min framtida bil? ja tack


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback