Jag träffar..







Matilda Standoft. En 19 årig kulturintresserad tjej som älskar opera.

Jag har planer på att här efter göra "små-intervjuer" med människor i min omgivning som har en koppling till just kultur. Om ni känner någon eller själva är kulturintresserade så ställer jag gärna några frågor till er. Bara att höra av sig till min mejl.

Tillbaka till Matilda.

Matilda har många talanger. Främst så spelar hon instrument. Längst har hon spelat violin och tagit lektioner sen hon gick i första klass, hon medverakde även i Tranemo orkester under den tiden.
Dock tog det stopp i åttonde klass men hon har fortfarande kunskapen i bagaget. Istället började intresset för gitarr att växa, numera tar hon lektioner en gång i veckan på kulturskolan.
- Men annars är jag fullt självlärd, lektionerna är med för betygets skull, säger hon.
En kunskap kommer sällan ensam, skulle man kunna uttrycka det. I alla fall har Matilda även gett sig på piano hemma också.
- Fast då plinkar jag mest hemma, det är inget seriöst, menar hon.
Själv blir jag väldigt imponerad då jag är totalt tondöv och det närmaste instrumet jag kommit är triangeln på skolmusiken i mellanstadiet.

Hur ser du på kopplingen mellan musik och kultur?
- Den är ju näst intill självklart. Men i alla fall mycket stor. Kultur står mycket för underhållning och det gör musik också. De hår hand i hand!

Jag frågar Matilda hur "kulturellt aktiv" hon annars ser sig själv vara. Hon kommer snabbt på flera svar och bland dessa finns bloggintresset som mer och mer börjar krypa in i kulturens stora djungel. Hon anser sig även politiskt aktiv på det sättet att hon håller sig uppdaterad. Hon är helt öppen med att det är de blåa blocket som delar hennes åsiker. Hon läser mycket och tittar gärna på opera.

Opera?!? Jag blir fullständigt chockad. Matilda är snart 19 år och är mycket intresserad av opera.
- Det var mamma som fick mig att följa med, sedan dess har jag följt med fler och fler gånger.
Hon har redan hittat sig en favorit som hon gärna tipsar om "Mozart, Raquiem" eller "Dödsmässan" som den heter på svenska.

Jag blir genast intresserad hur synen på hennes opera-intresse har varit bland hennes omgivning.
- Jag har inte stött på några annorlunda reaktioner, kanske beror det på att jag är såpas öppen om det, gissar Matilda.
Vi funderar ihop om vad den generella uppfattningen kring detta kan vara.
- Jag tror det anses som ganska "Bratigt" att se på opera, kommer hon sedan fram till. 
Jag kan hålla med till viss del, det är kulturellt och akademiskt vilket ofta anses som egenskaper hos ett "brat".
Jag frågar några andra elever som sitter bredvid oss och deras uppfattning är "ovanligt".

Ovanligt få avsluta denna korta frågestund/reflektion med Matilda Standoft. Varför är detta så ovanligt då? Många av oss ungdomar har inte fått samma chans som Matilda att gå och titta. Om vi får den chansen borde vi deffenetivt ta den, kanske vi också skulle fastna för det vilket sedan skulle leda till att detta inte var så "ovanligt".

Jag bad även Matilda att tipsa om musik på ett annat språk. Detta kommer jag be alla mina intervju-offer att göra. På så sätt sprider vi lite musikkultur!

Här kommer Matildas franska tips:
Carla Bruni - Quel qu'un m'a dit



Och Lara Fabian - J'e t'aime (Har för mig att den skulle bara bäst live)
 

Tack Matilda!
Hon har även flera bloggar, bl.a en spel och filmblogg dem hittar ni på hennes privata blogg,
www.matildastandoft.blogg.se
Länken är klickbar

Kommentarer
Postat av: mawe

sv: Ja men du fick väl med allting, ser det ut som! Ja, låten gör sig definitivt bäst i live-version.



:)

2011-01-18 @ 21:46:27
URL: http://matildastandoft.blogg.se/filmer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback