Göteborgs filmfestival

Hej!


Något som ni heller inte får missa i år är Göteborgs filmfestival som går av stapeln fredagen den 28 Januari och fortsätter elva dagar framåt.

Ni som är sugna på biljetter komma kunna få tag i dem från och med den 15 Januari, då biljettkassan öppnas. (Vill ni ha närmare beskrivningar på vart ni platserna ligger så finns allt i programtidningen som finns ute på nätet, annars kontakta mig eller googla)





Programmet för årets festival är redan ute och här är en försmak på den första dagens program


Det som har väckt människors uppmärksamhet är priset Dragon Award där man nu mera tävlar om en hel miljon. De nordiska filmerna som tävlar i den kategorin är:


"Odjuret" - Sverige
"Jag saknar dig" - Sverige
"Apflickorna" - Sverige
"Knogen av Bastöy" - Norge, doch har Stellan Skarsgård huvudrollen i denna film.
"Sandheten om maend" - Danmark
"Brim" - Island
"Prinsessa" - Finland
"Sykt lykkelig" - Norge

Sverige har hela tre filmer. Jag har dock inte sett någon av de nominerade, bortsett ifrån "Prinsessa" som är Finlands bidrag. Den är vädligt bra, och jag förstår helt och hållet varför just den är nominerad.

Kort och gott kan jag säga att den är verklighetsbaserad på en historia från 60-talet, den handlar om en mentalsjuk kvinna som tror att hon är en prinsessa från England. Mer vill jag inte avslöja. Den är extremt välgjord och trovärdig. Och har en av Finlands bästa skådespelare medverkar i den, Samuli Edelman (som också sjöng i en av låtarna jag tipsade om)

Något annat som också varit en stor snackis är filmen jag såg för några dagar sedan "Black Swan". Dock kommer inte Natalie Portman närvara under festivalen, de har frågat men fått ett nej.

En annan film som kommer ha premiär under filmfestivalen är "2 steg från Håkan" som är en dokumentar om självaste Håkan Hellström. Så alla Håkan-fans har något att se fram emot!

Jag är väldigt sugen på att gå på filmfestivalen. Det verkar finnas något för alla. 
- Någon annan som är sugen?



Hej så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback