Black Swan


Har precis sett färdigt filmen Black Swan som just nu är uppe på tapeten. Den är omdisskuterad, omtalad och aktuell. Utan att säga för mycket, utan lämna resten till filmen så kan jag sammanfattat säga att den handlar om en tjej, Nina som får huvudrollen i balletten Svansjön. Och allt eftersom pressen blir större och större så händer det mer och mer.

Vad tyckte jag? Jag har i allmänhet stora svårigheter med filmer som har begränsade repliker. Denna är på gränsen till störande tyst. Men måste även ha i åtanke att den är filmad på ett mycket skickligt sätt så att scenerna i den är mycket starka och talar för sig själv. Det där med tysthet är endast en personlig åsikt från min sida.

Tycker även filmen stärker alla mina fördomar om balett. Om hur lite de äter, hur mycket de tränar och den ständiga pressen efter "huvudrollen" i kända verk.

Fokuset i fimlen ligger såklart på huvudpersonen, och baletten hamnar åt sidan då mer karaktärerna i baletten tar över, dvs. den vita och den svarta svanen. Man får bokstavligen se hur de växer fram.
Det skulle varit mer intressant om man även fick se lite längre delar av baletten men det spelar till sist inte så stor roll då det inte är meningen med filmen.

Till slut kan jag tillägga att den är gripande. Intressant och unik. Denna film är svårplacerad vilket jag uppmuntrar. Just för att den berör så många områden i olika genren. Den är inte klassisk på något sätt och du har inte sett detta innan. Vilket är ett enormt plus.

Svårfattar är en åsikt. Men jag tycker att djupet av filmen gör den helt magisk. Den är helt klart sevärd!
Det som är riktigt bra i filmen går inte riktigt att ta på, utan denna film måste upplevas och kännas.













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback