Följetong 2. Del 1

Hej bloggen!

Jag läser helst Faktaböcker. Det eller verklighetsbaserade böcker. Känns som min bokfylla är fylld med sanna historier om våldtäktsfyllda barndomar och vägar till både visdom och Rom.
Och jag måste erkänna att många av dessa förbli olästa. Men när jag står bland böckerna i bokaffären, så känns jag som en svamp som suger åt mig all kunskap jag kan hitta. Därför söker jag mig till faktaböcker, eller sanningsenliga böcker; där finns kunskapen som jag vill komma åt.
Så nu känner jag att jag har all denna kunskap liggandes i bokhyllorna, och den går till spillo. Istället tänkte jag bena av några av dessa. Och inte bara för min skull, utan nu också dela med mig av den till er!


Två av de mest spännande böcker jag har är båda skrivna av Henrik Flexeus, jag känner att båda böckerna hela tiden tittar på mig på ett hånande sätt. Så nu är de deras tur att dammas av (Varför är det alltid så i filmer att varje bok de tar ner, har 3cm tjockt lager av damm?) och läsas.

Böckerna är fyllda med intressanta resonemang och tankar/idéer som jag tror man kan ha användning av i livet.

Böckerna heter "När du gör som jag vill - En bok om påverkan" och "Konsten att läsa tankar"
Och tänk vad jag kan göra när jag sugt åt mig allt från dessa böcker?

Jag tänker börja med "När du gör som jag vill"-boken för jag känner att den konsten vill jag lära mig.

Sidan 74:
Färg är utan tvekan de mest kraftfulla verktyget för att uttrycka känslor. Studer på det som kallas "ofrivilliga fysiska reaktioner", alltså sådant som ögonrörelse, hjärnaktivitet och puls, visar att när vi ser färger så utlöser det en väldigt snabb och stark reaktion hos oss.
Färg komunicerar med oss på en nivå som är både ordlös och oftast omedveten. Ord och bilder kan censureras och regleras, men inte färger. Försök förbjuda en färg. Det har kanske försökts, med aldrig lyckats. Oavsett om man ska sälja någonting, berätta en historia, eller komunicera vetenskapligt, så kan man använda färger för att ge sin komunikation en massa ytterligare egenskaper.

Det är precis detta jag menar när jag målar. Att måla är ett sätt att komunicera men på en helt annan nivå. En målning skapar oftast en kännsla vare sig vi vill eller inte. Redan när vi tar en snabb titt på en målning känner vi något som kryper fram hos oss, om det är obehag eller inte spelar ingen roll.
Hela meningen är att genom bara en titt kan målningen göra så mycket mer med oss än en text som du måste läsa, analysera och tänka kring.
Målningarnas språk är ett universiellt språk som är detsamma i varje land. Man behöver inte kunna något för att titta och skapa sig ett intryck av en målning. Det är det som gör det så vackert och användbart.
Att använda konst som ett medel att påverka borde vara mer känt.
Jag ser det precis lika självklart som att skriva, det är ett sätt att uttrycka sig.











Bildbomb! På faktaböckerna, samt Hanrik Fexeus böcker och lite bilder från min exklusiva atelje (dvs. min garderob som jag sitter och målar i)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback