Bibliotekets böcker skola bliva till nytta

Jag tyckte det var så roligt när jag var på Biblioteket i Tranemo. Eller som jag kallar det "Stora Biblioteket". Komiskt nog är det inte stort, men det är ju inte Tranemo heller, så antar att det går hand i hand.

Så skulle jag låna Émile Zolas bok "Krogen". Jag gick runt och kikade på alla bokstäver. Tyckte det var lite svårt att hitta i ett sådant litet bibliotek. Bokhyllorna gick liksom i konstiga mönster, som en liten labyrint. Efter en stunds tittande hittade jag bokstaven Z. Där fanns sex böcker. De var inte ens så många att det fick stå upp. Utan de låg där i hyllan jämte varandra. Alla sex var däckare.

Jag gick fram till disken och frågade om de hade boken. "Vänta bara, den måste jag hämta i magasinet" Sedan kommer hon tillbaka med något som ser ut som en bibel. "Varsegod, våra äldsta böcker har vi i magasinet nu för tiden"
Hjälp. Är den så gammal? Jag luktade lite lätt på boken. Den luktade sådär unket (som de gör på vinden eller hos gamla människor) Man kunde nästan lukta sig till historian. Man kunde nästen se alla tusen flottiga fingeravtryck som tillhört tidigare låntagare. Bokens rygg var sliten och framsidan var nött.

Jag fick dock en posetiv överraskning när jag öppnade den. Där satt Zola i en svartvit bild med en bok i sitt knä. Va roligt att de la in bilder i böckerna även på den tiden (de står att den är tryckt i Sverige 1946)

Sedan kommer nästa överraskning. Ett litet klistermärke som Tranemo bibliotek sjävla klistrat dit.
 
Jag tycker den sista delen är roligast. "Uppstår någon smittosam sjukdom i låntagarens hem.." Detta gör mig en aning förvirrad. Vad räknas till "smittosam sjukdom" Klamydia? Snuva? Magsjuka? Eller kanske digerdöden?
Vad ska man göra? Gå tillbaka och berätta? "Jo det är så att vi har åkt på en förkylning där hemma" Och vad händer med boken? Bränner de den? Eller måste JAG betala för sanering?
Va roligt att man smittas av sjukdomar av böcker också. Nu kan man lägga till den risken till alla de andra tusen där hemma (offentliga toaletter, olyckor, sex, blod, hosta, beröring osv)
och framförallt varför har vi inte samma klistermärken nu för tiden?

Kommentarer
Postat av: den som inte heller tycker om'bonnen'

radera denna kommentar när du har läst klart den



Du vet hur jag känner med stavfel.. "Jag fick dock en posetiv överraskning", positiv*



Förresten,

Har du gjort dig medlem på bloglovin? Då kan du koppla samman din kulturblogg med facebook, och få folk att prenumerera på dig därifrån! :)

2010-10-07 @ 17:04:38
Postat av: Björn

Fantastiskt roligt! Jag går till svensklektionen med ett leende nu...

2010-10-08 @ 11:58:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback