Vår kultur, rätt eller fel?

Kultur är egentligen ett mycket brett begrepp. Det jag inte berört är det "andra" sättet att se på just ordet kultur och dess innebörd, alltså vårt levnadssätt i västvärlden. Vi i Sverige har en egen kultur det vill säga, det sättet vi lever på. Jag och min goda vän Nadja hade en intressant disskussion här om dagen, hur vida vår kultur är den rätta eller inte.
Jag måste medge att vi i västvärlden lyckats hjärntvätta oss till att tro att det sättet vi lever på är det sättet alla ska leva på, att det är det rätta sättet. Visst att vi har brister i små former. Men jag talar generellt sätt, det sättet vi lever på. Du föds - du går i skolan - du läser vidare - du får ett bra jobb - du dör. Och mitt mellan denna livsprocess strävar du hela tiden till att bli den du vill vara, eller förväntas vara. Man strävar efter en ständig perfektion. En perfektion som vi socialt sätt i västvärlden har skapat oss själva. Vi vill ha bra jobb, mycket pengar för att sedan kunna köpa oss alla de matriella saker som förväntas fullända och göra oss lyckliga. Jag är så trött på det sättet vi förväntar oss leva våra liv. Att man redan i skolan tvingas på ramen för våra liv. Inte bli arbetslös, inte bli arbetslös.
Det intressanta Nadja sa var att tänk om man istället vill bo i Afrikas savann, med sitt lilla hus, sin lilla gård och odla sin egen mat för dagen. Är inte det också rätt? Den kulturen där man fortfarande har kvar enkelheten på livet, men istället för att vikthetsa eller köpa den nyaste mobilen spenderar tid på familj, vänner och relationer. På att tänka och utveckla sig själv.
Varför har vi i västvärlden plötsligt fått för oss att det sätt vi lever på är det ända rätta? Är det för vi hela tiden vill hjälpa andra länder, vi ser att det de gör inte funkar och därför gör vi rätt eftersom vi inte behöver hjälp? Eller?
Det de länder behöver hjälp med har oftast inte med en osund livsstil att göra, det är högre faktorer så som religion, landsytor att göra. Inget av detta är så klart bra för invånarna. Men vi talar alltid om de fattiga barnen i afrika. Det kanske är de som är lyckligast. De kan istället fokusera på att vara tillsammans, utan att behöva ätstörningar, coola kläder. Varför vill vi förvandla dem till Sverige?
Bara för de är fattiga betyder det inte att det automatiskt är synd om dem. De som har precis så att de klarar sig kanske inte är så olyckliga trots allt?
Tänk om vi tog bort allt från oss. Datorer, internet, utseendesfixeringar, tjock, smal, smink, kläder, hus, bilar allt. Allt matreiellt. Vad skulle vi göra?

Jag tror inte innerst inne att det sättet vi lever på i Sverige är bra. Att studera och jobba till ingen nytta. För varför vill vi egentligen bli advokater och läkare, är det egentligen för att vi vill hjälpa varandra eller finns det något annat? Är det så att vi socialt satt upp osynliga regler för vad som är accepterat och vad som är inte. Jag tycker världen, livet och vi är så mycket större än ett jobb på dramaten eller regeringen. Jag ser det ur ett större prespektiv. Om det inte fanns några förväntningar, att folk i skolan kunde säga till lärarna att "jag, när jag blir stor så ska jag allt bli 6barns mamma och jobba deltid på ica, kanske få de kämpigt men vara så mycket lyckligare" att det skulle vara lika accepterat som att vilka bli domare.

Men vad är rätt och vad är fel? Det går inte svara på det egentligen. Jag tycker bara att det sättet vi lever, och har levt ett tag nu inte kommer få påverka mig. Jag prioriterar att vara lycklig före att köpa en ny bil, vilket jag tycker borde bli den nya livsstilen. Om alla tog sitt liv i sin hand, väresatte det för vad det egentligen är och försökte göra det bästa av det för sin egen skull. Glömma alla måsten och känna efter, så skulle vi ha ett mycket lyckligare land.

Nu skulle någon pessimist tillägga att vi istället skulle ha människor liggande på soffan. Men man måste tänka realistiskt, det kanske finns 2% som bara vill ligga i soffan, hela sitt liv. Låt dem göra det. Vi är människor, och vi är faktiskt det viktigaste. Att göra oss lyckligare är väl viktigare än att gå med ekonomiskt vinst jämt. Sen när blev de matriella sakerna och pengar viktigare än oss?


..ska fortsätta på detta spåret lite senare. Har massa med åsikter när det gäller just hur vi lever. Hojta gärna till med egna åsikter


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback