Dags för en gnutta humor

Tror jag borde varva mina seriösa inlägg med lite lättsamare humor, min humor.
Känns som man sätter ganska stor press på sig själv när man döper inlägget till "här kommer humor" och sedan förklarar att detta inlägget, det kommer allt vara roligt så pass på!
Vilken prestationsångest-attack detta kommer leda till!

Satt och funderade på bokomslag lite. Hur viktigt det egentligen är att ha ett representativt och proffsigt bokomslag. I ett utseendefixerat samhälle som vi nu tyvärr måste leva i så ska vi antagligen döma boken efter omslaget. Med handen på hjärtat, när jag står där i biblioteket och inte har en aning om vad jag ska läsa blir det lätt att jag dras till de rosa och glittrande omslagen, eller de gamla böckerna med lite personlighet.
(Har ni tänkt på att de gamla böckerna verkligen är som gamla människor? De är lite nötta med skrynkliga sidor, men ack så visa och kloka det är. Och hur mycket de vart med om!)
Så nu har jag erkänt mitt ytliga och dömande beteende på biblioteket.. antar att ni kan gissa er till hur en morgon ser ut i mitt badrum (det lät mycket läskigare än det var menat, men ni fattar min humoristiska poäng)
(Är det inte att dödsstämpla sitt humoristiska inlägg när jag till och med får förklara poängen i mina skämt?)
(och vad är detta för inre monolog jag för innanför paranteserna? Lägger av nu)

Så jag tänkte att vi skulle disskutera några omslag ihop. Kända böcker. Kända författare. (Okej jag var tvungen, är det inte lite skrämmande att jag pratar med "någon"? Vadå vilka "vi"?)


Göran Persson - Min väg, mina val.
Hela titeln låter mer som "Jag gör som jag vill, jag skiter i er"
Men jag förstår ju på något sätt hela hans poäng, det låter klitchigt och politiskt.
Nu till bilden.. Göran.. Göran.. Ser han inte lite ut som en ledsen hund?
Nu när det ändå är en såpass stark titel så borde han sett stark och ledande ut. Hans blick säger "Köp boken.. Snälla?" Han borde gjort en ledar-bild, stått upp på en molnfri dag och blickat upp mot ovan. Äh!! bättre kan han, ser mest billig ut.
En sak till, hans bild täcker 93% av bilen, och ändå var man tvungen att trycka ditt Göran Persson i måttligt stora bokstäver, VI FATTAR OKEJ?


Stackars, stackars Stieg. Efter hans död och genombrott med Millenium triologin så har man gjort nytt layout ihopp om att sälja mer. Jag tycker texten är snygg men kvinnan där bak är ju bara skrämmande äcklig. Vi fattar att detta är en typ av däckare men måste det första vi möts av vara en död kvinna?

Behöver vi ens en naken sanning av Lina Rosning, vem har inte sett henne naken liksom?
Och kommer det ens som en chock att hon sitter där med alla muskler på spenn, NAKEN?

Egoboost? Ja det är precis vad det är, för ISABELLA själv. Hon var bara tvungen att trycka upp hennes annars så uttjatade leende på bokens framsida. Färgerna, de olika texterna (observera att de använt TRE olika text-typer) skriker bara 13-års-häst-tjej. Detta ska vara en överlevnadshandbok för unga tjejer, men varför måste de se ut som "Kitty på äventy"?
Slottet
Att hela boken är ett virrvar, och att Franz Kafka själv var ett virrvarrr stärks ju av bokomslaget. Främst stör jag mig på bilden, varför står han med ett jag-vet-nått-som-inte-du-vet-flin? Ja, du kanske vet vad din bok handlar om för jag FÖRSTÅR INTE. Inget att flina över ju. Färgerna då? Hej 80-talet.

Nu tycker jag allt att jag spridit lite negativa tankar till världen. Men ja, där ser ni! Det är ytterst seriöst med bokomslag. För välkomen till 2010/11, nu dömer vi efter omslaget!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback