Vår tid

Hej

Sitter och läser igenom det sista jag skrivit om "Genrestudier". Jag fastnade på en punkt.

Jag har många gånger slängt ur mig saker som "Varför är dagens litteratur skräp? Varför skriver vi inget viktigt?"
Eftersom jag gång på gång imponeras av dåtidens författare som skrev en roman, men romanen hade en helt annan betydelse än den uppenbara. Oftast ville man tycka något, visa missnöje mot dåtidens samhälle.
Exakt så vill jag ha det idag också. Istället representeras vår tid av "Elsas mode" och "Snabba cash".

Nu när jag satt och läste igenom det jag skrivit fick jag en snilleblixt.

Eller man kan inte ens kalla det snilleblixt. Någon slog mig med en käpp i huvudet.

Men dumma, dumma Hanna! Vår tid är ju Elsas Mode och Snabba cash! Det är exakt det vår tid går ut på. Aldrig någonsin i vår tid har det varit så viktikigt med utseende och materiella saker som nu. Aldrig någonsin innan har det funnit en annan värld, en undre värld som såpas öppet kunnat leva parallelt med våran.

Aldrig någonsin har det funnits en värld, fylld av så mycket lyx, pengar, knark, ekobrott, indrivningar och våld som den som finns idag.

Tänk att vi om hundra år.. Eller vadå vi? Jag menar Sveriges dåvarande befolkning kommer i skolbänken analysera 2000-talets knark/våld-romantiska böcker. Där ska de sitta och sucka över hur dumma dessa människor var. Precis som jag tänker när jag funderar kring Zolas karaktärer.

Va hemskt egentligen. Att vår tid kommer speglas av dessa Stockholm Noir böcker. Men det är sanningen. Det är så vår värld ser ut. Det finns sånna här personer och de har rätt att göra ett fotavtryck till den litterära historian i Sverige. Varsegod, stampa ihjäl litteraturen med era knarkfyllda böcker. Visst. Kom igen. Lite till.

Nu ska jag fortsätta och rätta.


                    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback