Nobelpriset 2010 - 劉曉波

Hej fanz

Eftersom jag inte kunnat sova på hela natten så födrev jag tiden med att titta tv. Som vanligt kommer det ingenting. Nu mot morgonen blev det dock mer intressant. Det som just nu är uppe på tapeten är väl nobelpriset. Främst Fredspriset som gick till Liu Xiaobos.

Inget konstigt med det kanske.

Men. Han sitter ju i fängelse, dömd till 11 år för samhällsomstörtande verksamhet. Han har flera gånger ifrågasatt styret och de (obefintliga) mänskliga rättigheterna i Kina. Vilket man inte får.

Många har idag ifrågasatt.. inte Kina. Utan mer, tror man att detta kommer hjälpa Kina framåt mot en demokrati eller iaf bättre förutsättningar för landets befolkning? Jag tycker de flesta har varit skeptiska. Verkar så i programmet Agenda som jag såg i morse.

Jag tycker det är så bra! Nu ger vi Kina en publicitet de inte vill ha. Genom att ge Liu detta pris riktar vi ögonen mot kina. Nu har vi en andledning att ifrågasätta de tillvägasätt de har där. Samtidigt som vi kämpar för Lius frihet. Tycker det är löjligt att ett land med en överlägsen ekonomi ska vara socialt efter. Om det tog till sig demokratin, så skulle de vara ledande i världen. Åh.

Dock är det så att hans fru och flera andra i samband med detta pris fått "husarest" av staten. De får inte gå ut.


På torsdag sänds "Ett poträtt av" där man kommer ta upp Lui Xiaobos berättelse. Den är nog värd att se!

Här är lite av allt som skrivs:




Läs mer på Svd.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback